Bilen som brant var en 2014-modell Tesla Model S. Det var ingen i bilen da brannen oppsto.– Eieren hadde satt den lading og forlot deretter bilen. Underveis skal den ha begynt å brenne. Nå skal både bilen og ladestasjonen undersøkes, så vil svarene vi får avgjør hva som skjer videre, sier operasjonsleder Jon Kvitne i Agder politidistrikt til NTB.Eieren hadde hatt bilen i kun to dager, skriver Dagbladet som har snakket med Oslo-mannen. Han hadde latt en kollega låne bilen, og det var kollegaen som satt den til lading på Brokelandsheia ved Gjerstad, der den like etter sto i full fyr.Ikke mistanke om noe kriminelt Operasjonsleder Jon Kvitne kan ikke huske at noe lignende har skjedd tidligere. Han sier politiet ikke har noen grunn til å dro at hendelsen var en villet handling.– Undersøkelsene som nå skal gjøres er foreløpig den eneste utviklingen i saken, sier operasjonslederen, som ikke utelukker at det kan bli flere avhør.Ladestasjonen, som er en av to hurtigladestasjoner av denne typen i Aust-Agder, er inntil videre stengt. Tesla skal selv foreta undersøkelser.– Vi er nå i gang med en full undersøkelse og vil dele våre funn så snart som mulig, sier talskvinne Khobi Brooklyn i Tesla Motors til Dagbladet.Tesla skriver i en melding til NRK at det ikke er farlig å bruke deres hurtigladestasjoner i Norge eller andre steder.Lot bilen brenne utLadestrømmen på stasjonen er på hele 120 A og 500 volt, mer enn dobbelt så kraftig som de nest kraftigste løsningene på markedet, skriver Agderposten.Brannmannskapene skumla området rundt bilen, og fikk dratt den unna ladestasjonen, men brukte ikke vann og prøvde ikke aktivt å slukke brannen.– Generelt er vi forsiktige med å slukke branner i elbiler, fordi det er høy spenning i batteriene og slukkearbeidet kan skade mannskapene og skape andre farlige situasjoner. I tillegg er hver elbil forskjellig når det kommer til slukking, sier Hans Henrik Bakke, beredskapsleder i Østre Agder brannvesen til avisen.Snorre Sletvold, tidligere generalsekretær i Norsk Elbilforening, er skeptisk til brannvesenets håndtering. Han viser til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps veileder som sier at elbilbranner bør slukkes med store mengder vann for å kjøle ned batteriene, skriver Dagbladet.Meldingen om brannen kom inn til brannvesenet ved 14.40-tiden første nyttårsdag. (©NTB)