I årets to første måneder er 27,5 prosent av registrerte personbiler her i landet såkalte premiummerker, med BMW, Volvo og Mercedes-Benz på topp. Det går frem av tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, skriver Finansavisen.Antallet premiumbiler har en økning på 36,8 prosent sammenlignet med fjoråret, i en periode hvor det totale bilsalget økte med 9,5 prosent. Det betyr at salget av de mer folkelige bilmerkene, med VW, Toyota og Nissan i spissen, kun økte med 1,7 prosent i den samme perioden.Denne trenden er imidlertid ikke ny, men ser ut til å bare eskalere. For 10 år siden var premiumandelen i Norge på 20 prosent og i 1999 var den på kun 14,7 prosent. Markeds- og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk i BMW Norge har flere forklaringer på dette.- For det første har både vi og andre premiumprodusenter lansert flere og rimeligere modeller i flere segmenter. Flere av oss har i det siste også hatt flere elektriske biler og plug-in-hybridbiler som har truffet godt i markedet. BMW har dessuten en lang rekke modeller som selger godt over tid, sier han til Finansavisen.Dermed har BMW klatret til tredjeplassen på registreringsstatistikken med en markedsandel på 8,6 prosent eller 1.988 biler så langt i år.Nesten hver tredje bil er av den ladbare typen, noe Gottschalk tror vil være viktig også fremover. BMW vil i løpet av året vil ha seks plugg-inn-hybrid-modeller i porteføljen. Når det gjelder plug-in-hybrid-andelen, er det Porsche som topper denne statistikken med en andel på 41,5 prosent i årets to første måneder. Selv om totalvolumet er beskjedent, bidrar de 36 Cayenne- og tre Panamera-modellene med ladeledning til en salgsvekst på 44,6 prosent.- Vi tror både elektriske og plug-in-hybridbiler vil ha en markedsandel på 15 prosent hver seg i totalmarkedet i år. Når vi og andre premiumprodusenter er sterke på denne teknologien, forventer vi at premiumandelen vil øke til 30 prosent i løpet av året, sier Gottschalk til Finansavisen.Finansavisen finner du her!