<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer

VW Tiguan er knakende god

Vi har prøvekjørt det som kan være den beste SUV-en i sin klasse.

Publisert 21. april 2016 kl. 14.21
Oppdatert 21. april 2016 klokken 16.23
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1137 ord

SUV-en Tiguan har vært en suksess for Volkswagen, både her hjemme og internasjonalt. Totalt er det solgt 2,8 millioner Tiguan siden første generasjon så dagens lys i 2007, hvorav 20.600 er solgt i Norge.Ankepunktene mot Tiguan har vært at den har vært litt trang, både i baksetet og i bagasjerommet, og at designen har vært litt «klumpete». Men nå blir det andre boller. Vi tok turen til traktene rundt Berlin for å kjøre helt nye Tiguan.Den er et stort fremskritt for VW og har (nesten) alt det som skal til for å bli en storselger.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den ser bedre ut
Og er betydelig romsligere
www.martinmeiners.de
Det er ingen tvil, det er en VW
www.martinmeiners.de
Mange motoralternativer
Men ingen ladbar hybrid - ennå
Tåler juling utenfor alfarvei
Prisene
For deg med henger
Vil selge 3.000 biler i år
Konklusjon

For det første, Tiguan ser betydelig friskere ut enn forgjengeren.  Designen er betydelig strammet opp og proporsjonene riktigere.  Ved at Tiguan nå er bygget på VAG-konsernets fleksible MQB-plattform har man kunnet gjøre de riktige tingene med målene på bilen.(Artikkelen fortsetter under bildet)Tiguan er 60 mm lengre enn forgjengeren, mens høyden er redusert. Men viktigst er at akselavstanden er økt med 77 mm. Det betyr at plassen i baksetet har blitt betydelig bedre. Vi snakker om 29 mm ekstra plass til knærne. Baksetet kan flyttes hele 18 cm i lengderetning. Med setet i bakerste posisjon er plassen svært bra. Vi fant oss i alle fall veldig godt til rette.Fleksbiliteten betyr også at bagasjerommet varierer fra 520 til 615 liter, avhengig av bakseteposisjon.  Lastehøyden er dessuten redusert i forhold til forgjengeren. Da er plutselig Tiguan en fullverdig familiebil for langt flere.(Artikkelen fortsetter under bildet)Bak rattet får man umiddelbart VW-følelsen. Det vil si null overraskelser dersom man har kjørt en nyere Volkswagen de siste årene. Dashbordet er ganske høyt, men vi synes naviskjermen er plassert passe høyt. Bilene vi kjørte var utstyrt med VWs heldigitale instrumentpanel, standard på Highline, som vi kjenner igjen fra blant annet Passat. Da får vi den helt riktige plasseringen av navigasjonskartet, mellom turteller og speedometer.(Artikkelen fortsetter under bildet)Tiguan er nå dessuten utstyrt med headup-display. Det dreier seg om billigvarianten med en liten glassplate som stiger opp fra dashbordet, men vi synes løsningen fungerer svært tilfredsstillende. Her får du informasjon om fart, fartsgrense, navigasjonsanvisninger og informasjon fra den adaptive cruisekontrollen, som er standard fra utstyrsnivå to i Norge.Tiguan leveres med et vidt spekter sikkerhetsutstyr, som inkluderer nødbremsfunksjon, blindsonevarling, adaptiv cruisekontroll til 160 km/t, fotgjengerbeskyttelse med aktivt panser osv.(Artikkelen fortsetter under bildet)Vi kjørte først versjonen med 190 hk TDI-motor, kombinert med en syv trinns DSG-kasse. I starten ble vi overrasket over hvor godt vi hørte dieselmotoren, men oppe i fart glemte vi fort dette og kunne i stedet glede oss over et solid bunndrag. Ikke minst på tyske motorveier var det kjekt å ha kraftoverskudd.Vi kjørte også en 180 hk-versjon med bensinmotor, som vi falt for. Et lavere støynivå og et litt sportsligere snerr ved gasspådrag ga oss en bedre følelse, selv om den naturligvis har et lavere maksimalt dreiemoment enn dieselvarianten.(Artikkelen fortsetter under bildet)Tiguan blir levert med et stort utvalg motoralternativer, de rimeligste med trekk på forhjulene. Innstegsmodellen er en 1,4 liters bensinvariant med 125 hk. 150 hk kan leveres enten med for- og firehjulstrekk. De sprekeste bensinvariantene har 180 eller 220 hk, begge med DSG-kasse.Rimeligste dieselvariant har 115 hk og manuell kasse. 150 hk TDI 4Motion blir en av storselgerne her hjemme, men også 190 hk bør være interessant for mange.  240 hk TDI er rosinen i pølsen.(Artikkelen fortsetter under bildet)Da vi skrev at Tiguan «nesten» har alt som skal til for å bli en storselger her hjemme, siktet vi til at den ikke leveres som vanlig eller ladbar hybrid. Det er imidlertid vist et konsept av Tiguan med ladbar hybrid drivlinje. Signalene fra Tyskland er at det ikke er umulig at Tiguan kommer som ladbar hybrid. Dersom den kommer, får den høyst sannsynlig samme drivlinje som vi finner i Golf GTE og Passat GTE, det vil si forhjulstrekk. Og da blir den ikke på langt nær så aktuell som med 4Motion. Men det er lov å håpe.(Artikkelen fortsetter under bildet)VW bruker slagordet «Accesss All Areas» i forbindelse med lanseringen av Tiguan. Det er ikke tilfeldig.  SUV-er skal ha bedre fremkommelighet enn en vanlig bil. Det fikk vi erfare i en offroadløype med Tiguan, med Offroad-pakke som tilvalg. Tiguan tåler uansett pakker røffere forhold enn det majoriteten vil utsette bilen sin for. Et eget offroad-modus, som blant annet tillater mer hjulspinn og har hill decent-funksjon for bratte utforbakker er til god hjelp. Som ekstrautstyr kan du får kameraer foran og bak bilen, samt en fugleperspektiv-visning (Area View) av bilen.(Artikkelen fortsetter under bildet)Alle prisene er ikke klare ennå.  Foreløpig er bare 150 hk diesel og 180 hk bensin, alle med 4MOTION og DSG-kasse priset, men så vidt vi kan skjønne, er disse fornuftige, med en fra-pris på 404.500 kroner, riktignok med laveste utstyrsnivå Trendline. En godt utstyrt Businessline koster fra 450.000 kroner, mens TSI-varianten med 180 hk og høyeste utstyrsnivå Highline koster fra 495.000 kroner.Trendline er nøkternt utstyrt og leveres først og fremst i kombinasjon med de minste motorene, så i Norge vil majoriteten kjøpe Businessline eller Highline. Senere i måneden kommer flere priser, før lanseringen skjer uken etter 17. mai.  (Artikkelen fortsetter under bildet)Det lanseres også ulike pakker det kan være fornuftig å se nærmere på. I Norge er nok «Transport-pakke» til 18.800 kroner et «must». Da får du både parkeringsvarmer og svingbart hengerfeste.Mange vil nok også velge «Business-pakken», som gir navigasjon og ryggekamera. Offroad-pakken koster 3.000 kroner, og inkluderer andre støtfangere, som gir en bedre angripsvinkel, drivverksbeskyttelse og innstegslister med «Offroad»-logo.(Artikkelen fortsetter under bildet)Kjører du mye med henger kan du bestille Tiguan med Trailer Assist, hvor bilen hjelper deg å rygge. Dessuten får du opp i displayet i instrumentpanelet kuletrykk og hvor tung tilhengeren er. Nyttig! (PS: Dette systemet blir tilgjengelig for bestilling i slutten av 2016).Tilhengervekten er på inntil 2.500 kg, som er svært bra i denne klassen. (Artikkelen fortsetter under bildet)Importøren har satt seg som mål å selge 3.000 Tiguan i år. Det tror vi de klarer, men konkurransen er beintøff, ikke minst fra Toyotas RAV4 som nå leveres som hybrid, den ladbare Mitsubishi Outlanderen og en av våre favoritter i segmentet, Mazda CX-5. Modeller som Ford Kuga, Honda CR-V osv vil også kjempe om oppmerksomheten.(Artikkelen fortsetter under bildet)Det er vanskelig å finne noen vesentlige eller mindre svakheter ved Tiguan. Alt med bilen er skikkelig gjort.  Den er rommelig, fleksibel, relativt velutstyrt og har meget bra fremkommelighet og et bredt utvalg motorer.Slik vi ser det, er Tiguan klasseledende i sitt segment nå.Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på arrangementet som VWs gjest.