<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Octavia RS - fornuft ELLER følelser

Nå prøver de seg med noe nytt i RS-rekka.

Publisert 3. juni 2016
Oppdatert 3. juni 2016
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 622 ord
lead

«RS»-emblemer bak på en bil forplikter. Du forventer et morsomt kjøretøy hvor «Racing» og «Sport» står i fokus.  Skoda har levert kraftige bensinmotorer til Octavia i mange år, men nå får man også en RS-utgave med dieselmotor og firehjulstrekk.Da er det en viss fare for at RS-begrepet blir litt utvannet, på samme måte som da Ford puttet en dieselmotor i sin Focus ST.(Artikkelen fortsetter under bildet)

skoda-octavia-rs-1
For et par år siden kjørte vi Octavia RS med 220 bensinhester og forhjulstrekk
skoda-octavia-rs-6
Vår favoritt er imidlertid 180 hk bensin med 4x4 og DSG-kasse,

. Vi fikk et «elsk-/hat»-forhold til bilen, mest fordi vi holdt på å snø inne med bilen i løpet av en heftig vinteruke. Da var savnet av firehjulstrekk altoverskyggende. Vi fikk imidlertid opplevd RS-en fra sin beste side også, med herlig lyd og respons.Octavia RS 2,0 TDI ga oss ikke helt de samme følelsene. Vi fikk mer inntrykk av at det var en Skoda med en større dieselmotor, men med RS-styling. Men stylingen gir deg i det minste litt respekt i trafikken. Ingen ser at du kjører dieselpurke, men de hører det.RS-en er relativt kjapp den, med en toppfart på 224 km/t og 0-100 km/t på 7,7 sekunder, ifølge OFV-tall, men vi savnet det lille ekstra, som vi opplevde i bensinutgaven.(Artikkelen fortsetter under bildet)Testbilen er tøffere enn 110 hesteren naboen kjører. 19 tommers RS-felger (17 tommer er standard), med synlige røde bremsekalippere viser at dette ikke er en helt vanlig Octavia. Spoilere, doble eksosrør og RS-emblemer hist og her bidrar også, men det er noe uforløst med RS-modellen.Kupeen er også omtrent som en hvilken som helst Skoda, men RS-sportssetene med hel rygg (uten separat hodestøtte), sportspedaler osv er særskilt for denne modellen.(Artikkelen fortsetter under bildet)Etter hvert som vi kjørte bilen likte vi den bedre og bedre. Dieselmotoren gir et solid kraftoverskudd. Bilen føles kjappere enn det teorien skulle tilsi. Og den ser bra.Men lydløs er den ikke. Når du fyrer opp en kald bil er du aldri i tvil om hva som befinner seg i tanken. Her finner du ikke murringen og brummingen fra bensinalternativet.(Artikkelen fortsetter under bildet)RS er sportsligere satt opp enn en vanlig Octavia. Den har sportsunderstell og er lavere og stivere. Kombinert med lavprofilerte dekk på 19 tommers felg merker man at sportslighet har blitt prioritert høyere enn komfort. Slik skal det være. Octavia er en flott familiebil som appellerer til mange. Med firehjulstrekk er plutselig RS-modellen interessant for langt flere. Bagasjerommet sluker over 600 liter og bakseteplassen er mer enn stor nok for en barnefamilie.(Artikkelen fortsetter under bildet)Det store paradokset er at 2,0 TDI RS er tyngre og tregere enn en vanlig Octavia med samme motor på 184 hk. Ifølge OFV-tall skiller det et halvt sekund på sprinten 0-100 km/t i RS’ disfavør. RS veier dessuten 92 kg mer. Da går det litt feil vei.Vi har et ambivalent forhold til RS TDI etter endt test. Appellerer designpakken RS gir, kombinert med et litt tøffere uttrykk, kan bilen være noe for deg. Dersom firehjulstrekk ikke er avgjørende, kan du like gjerne kjøpe den mer «hardcore» bensinutgaven med 220 hk til nesten samme pris, eventuelt spe på med 10 ekstra hester og gå for varianten med 230 hk.(Artikkelen fortsetter under bildet) som i topputgaven Laurent&Klement koster over 50.000 kroner mindre, og er marginalt kjappere enn RS-en. Til gjengjeld er den en del tørstere.RS-en koster også nesten 40.000 kroner mer enn en vanlig 184 hk diesel med alt utstyr.Med ekstrautstyr for rundt 55.000 kroner havner testbilen på 492.100 kroner. Det er ingen upris, men:RS 2,0 TDI 184 DSG 4x4 er en tøff og kjapp familiebil, men selv ville vi vurdert billigere, og vel så kjappe alternativer, i samme familie.