<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Vi har kjørt årets viktigste bilnyhet

Kan den ta rotta på modeller som BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Audi A6? Vi har prøvekjørt nye Volvo V90/S90.

Publisert 30. juni 2016 kl. 13.44
Oppdatert 30. juni 2016 klokken 13.46
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1132 ord

Volvo V70 er historie. Etterfølgeren V90 seiler opp som en av årets viktigste bilnyheter. Kanskje den viktigste. Vi har allerede kjørt bilen på verdenslanseringen i Spania, sammen med sedanutgaven S90. De nærmere 600 nordmennene som har bestilt bilen uprøvd kan virkelig glede seg.(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Det er en ekstremt viktig bil for oss, sa Øystein Herland, sjef for Volvo i Norge, under lanseringen.- Med V90 vil vi tiltrekke oss kunder som ikke har vurdert Volvo som førstevalg tidligere.V70 har vært en megahit her hjemme. Helt til det siste har den ligget høyt på registreringsstatistikken. Alt ligger til rette for at V90 blir en like stor hit.(Artikkelen fortsetter under bildet)Den store revolusjonen i Volvo-sammenheng kom med den store SUV-en XC90, som har solgt langt bedre enn ventet, både globalt og i Norge. Produksjonen går 24 timer i døgnet, syv dager i uken. Likevel sliter Volvo med å levere nok biler. XC90-suksessen innebærer også at forventningene til familiebilen V90 er skrudd i taket.De store Volvoene deler den samme, fleksible SPA-plattformen, som først ble tatt i bruk i XC90.(Artikkelen fortsetter under bildet)Under lanseringen i Sør-Spania kjørte vi modellen som trolig blir en av storselgerne, D5 med 235 hk, samt bensinråskinnet T6 med 320 hk. I Norge vil nok mange vente på T8, den ladbare varianten med over 400 hk som er bebudet i 2017.  Foreløpige spesifikasjoner for denne tilsier 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder, 640 Nm dreiemoment, et teoretisk utslipp på 44 gram CO2 per kilometer, samt en elektrisk rekkevidde på 45 km.Naturligvis kommer det også en forhøyet utgave a la dagens XC70, selv om Volvo ikke vil bekrefte dette ennå.Vi liker V90-designen. Bilen ser rett og slett pen og harmonisk ut. Forfra og fra siden er «Tors hammer»-lyktene fremtredende. Tøft.(Artikkelen fortsetter under bildet)Vi synes også at V90 har et mer harmonisk utseende sett bakfra enn S90. Det er noe med baklyktene på sedanen, men det er muligens en vanesak. Vi får assosiasjoner til en gammel Ford Scorpio.(Artikkelen fortsetter under bildet)Mye av teknikken og utstyret er hentet rett ut av XC90.  Det er godt nytt.  Interiøret er typisk minimalistisk «skandinavisk», i alle fall dersom du velger lyse farger. Her finner du mykt skinn og tredetaljer.Vil du ha det lekkert velger du lyst interiør, men hvis du vil ha det praktisk velger du det dystrere mørke.(Artikkelen fortsetter under bildene)Som i XC90 styres svært mange funksjoner via den loddrette skjermen, som betjenes omtrent som en iPad. Det gir et renere dashbord, men den krever en del tilvenning. Tilpasningsmulighetene er utallige.(Artikkelen fortsetter under bildet)Det som slår oss når vi kjører begge varianter er hvor lavt støynivået er. Det er svært tyst i kupeen. Støydempingen er særdeles bra. Kjøreopplevelsen er definitivt mer komfortabel enn sportslig, uten at det er noe negativt med det.  Dette er milslukere av rang.  Er du blant de som helst vil grisekjøre til hytta, finnes det andre alternativer. For alle oss andre er Volvoen et svært godt alternativ.(Artikkelen fortsetter under bildet)D5-motoren står meget bra til bilen. Du har nok futt. 0-100 km/t går unna på 7,2 sekunder, mens toppfarten er på 240 km/t. Dreiemomentet er på inntil 480 Nm. Motoren leveres også i kombinasjon med AWD, som er viktig for mange kunder i dette segmentet.En av grunnene til at D5-utgavem er hakket kjappere ut fra start enn flere av hovedutfordrerne, er at den er utstyrt med det Volvo kaller «Power Pulse», som innebærer at luft dras gjennom luftfilteret og komprimeres i en to liters tank.  Ved akselerasjonsstart åpnes ventilen og trykkluft setter raskere i gang turbo-aggregatet, som deretter drives videre på vanlig måte.(Artikkelen fortsetter under bildet)T6 er enda kjappere og klarer sprinten 0-100 km/t på 6,1 sekunder. Vi fikk veldig sans for motoren, som vi prøvde både i V90 og S90, men ser at prisforskjellen fra D5 på rundt 180.000 kroner neppe kan forsvares. Forhåpentlig reduseres gapet fra nyttår, da effektbiten i avgiftssystemet trolig fjernes. Det vil biler med stor bensinmotor vinne på.Sikkerhetsutstyret i den nye Volvoen er omfattende. Det som er litt smålig er at blindsonevarsling er tilleggsutstyr på den nye V90-/S90-familien. Og kjøper du den rimeligste utgaven får du bare halogenlykter.Blant standardutstyret finner vi City Safety, som i tillegg til kjøretøy, fotgjengere og syklister nå også oppdager store dyre.Nytt er også «Pilot assist». Volvoen er ikke autonom ennå, men den er utstyrt med en autopilot som gjør motorvei-kjøring sikrere. Denne fungerer i inntil 130 km/t. I kurver stolte vi imidlertid ikke på systemet, så vi overstyrte det i frykt for å havne i autovernet.«Run-off Road Mitigration» sørger for å holde bilen på veien, også på veier uten oppmerking.(Artikkelen fortsetter under bildet)I Sverige og Norge vil V90/S90 mot slutten av året kunne leveres med det som kalles «Slippery Road Alert» (SRA), som bruker informasjon fra hjulsensorene om veigrep, temperatur, friksjon og varsellyd. Informasjonen samles i «skyen» for å varsle eget og andre kjøretøy.V90 har et romslig baksete. Vi har ikke brukt målebånd, men plassen virker bedre enn i for eksempel nye Mercedes E-klasse. I det hele tatt sitter du svært godt i Volvoen, både fremme og bak. Volvo er nærmest «benchmark» når det gjelder seter. (Artikkelen fortsetter under bildet)Bagasjeplassen er blitt litt dårligere enn før, takket være at bakluken skråner mer. Den gode nyheten er at det nye hjulopphenget stjeler mindre plass. Dermed blir lasteplassen bredere enn det vi ofte ser i andre moderne biler. Det ser vi også i sedanen S90, som har et dypt og bredt bagasjerom.(Artikkelen fortsetter under bildene)S90 starter på 456.000 kroner med D3 150 hk manuell, mens rosinen i pølsen, T6 320 hk AWD, koster 855.000 kroner med høyeste utstyrsnivå Inscription. V90 ligger 20.000 kroner over.Volvo-sjef Herland sier at bilene de har solgt så langt har en snittpris på rundt 650.000 kroner, men det finnes både rimeligere og dyrere varianter.- V90 er ingen dyr bil. Den burde kostet mye mer, sier han.Herland slår fast at mange har kjøpt V70-er til over 600.000 kroner også.(Artikkelen fortsetter under bildet)Vi kjørte nye Mercedes E-klasse i vår og utropte den til den beste bilen i segmentet. Volvo V90 er omtrent like bra. Hva du velger avhenger av personlige preferanser.  BMW og Audi er snart på gang med ny 5-serie og A6. Da kan bildet endre seg.  Enn så lenge står kampen helt i front mellom V90 og E-klasse.Vi tipper mange vil ta spranget fra konkurrerende premium-merker til Volvo nå.Volvo tror selv de vil klare å selge rundt 2.000 V90 og S90 i år, samt 2.500-3.000 biler neste år. Det tror vi de klarer, for dette er en glimrende bil som mange nordmenn vil elske.Volvo V90 er en av årets viktigste biler. Den innfrir våre høye forventninger.