<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

SUV-nykommer som nesten må bli en suksess

Med sin nye Q2 tror vi Audi treffer et bredt publikum - og det fortjener den også.

Publisert 4. juli 2016 kl. 12.20
Oppdatert 4. juli 2016 klokken 12.21
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1147 ord

Ung, tøff og urban. Det er i bunn og grunn slik Audi presenterer sin nye kompakte crossover Q2. I Norge tror vi bilen treffer et bredere publikum, og bilen er spennende av flere grunner.Vi ble med Audi på verdenslansering i Zürich.DesignEndelig noe nytt og spennende fra Audi. Det var vårt klare førsteinntrykk av nye Q2. Audi har vært kjent for å være relativt konservative både når det gjelder design og fornying av utseendet de siste årene.Men med Q2 har det etablerte blitt mer utfordret enn på lenge. Dessuten har produsenten klart mesterstykket å få en liten og kort SUV på 4,19 meter til å se harmonisk og voksen ut.

Interior
Kjøreegenskaper
Konklusjon
Hegnar.no var med på lanseringen i Zürich som gjest av Audi/Harald A. Møller AS.

Foran har bilen et lett gjenkjennelig ansikt, men med tøffe og mer firkantede lykter enn vi er vant med fra Audi. En stor og kraftig åttekantet grill gir umiddelbart et robust og tøft tilsnitt, mens plastdetaljer under grillen er med på å understreke det «SUVete» designet.Langs sidene har Audi gjort to ting som skiller Q2 fra resten av modellporteføljen. Den første er at konturlinjen langs toppen av dørene har fått en knekk, som gir bilen et sporty utseende. Dette bidrar også til at bilen får et typisk utseende for klassen, der hjulbuene ser bredere ut på grunn av dette designelementet. I tillegg ser bilen kraftigere ut, særlig mot hekken, og dermed ser den mer robust ut.I tillegg har Audi gitt bilens C-stolpe en annen farge enn resten av karosseriet, og her kan man også velge etter smak. Ifølge Audi kan man i tillegg bytte dette panelet i etterkant, om man ønsker å friske opp bilen sin. En morsom gimmick som gir Q2 en liten ekstra edge.I hekken har Audi gått for smalere og mer firkantede lamper enn vi har vært vant med de siste årene, og tankene sendes mot eldre generasjoner av A3.Det betyr på ingen måte at lyktene ikke ser moderne ut, og med tøff LED-signatur synes vi de kler bilens kantete og kompakte linjeføring godt. Q2 er lett gjenkjennelig som en Audi, men samtidig byr den på mye nytt rent designmessig.Det gode inntrykket fortsetter så definitivt på innsiden. Audi har virkelig løst dette med interiørdesign godt de siste par årene, og linjene vi først ble kjent med i siste generasjon TT har satt sine spor også her.Med andre ord er det snakk om et moderne Audi-interiør, med sporty linjeføring, høy materialkvalitet og en solid premiumfølelse. Dette er klasseledende, og Audi er i våre øyne helt i tet blant premiumprodusentene.Q2 kan dessuten leveres med Audis avanserte instrumentpanel Virtual Cockpit, hvor man får en stor fargeskjerm som kan vise alt fra kart, til multimedia og alskens informasjon, i stedet for tradisjonelle instrumenter. Dette gir bilen en ordentlig påkostet følelse, og systemet er i tillegg lettbrukt, lekkert og intuitivt. Et prisverdig tilvalg om du spør oss.Med S Line-interiør får man i tillegg skikkelig gode sportsstoler i skinn, et tykt og fint skinnratt og en enda mer sporty følelse. Audi Q2 er som nevnt ment å være en ung og urban bil, og det reflekteres i muligheten for å velge forskjellige farger i interiøret. Eksempelvis kan man velge røde detaljer i dashbord, dører og midtkonsoll. For de mer konservative kundene finnes det også mer tradisjonelle fargevalg.Med Ambient-belysning øker ellers premiumfølelsen enda et hakk, og vi synes Q2 er svært vellykket både inn- og utvendig.Plassmessig snakker vi her om en bil som er best egnet for to. Baksetet er ganske trangt i bredden, men benplassen er ålreit. Også høyden under taket synes vi er godkjent, men seteryggen er litt for rett og man sitter ikke veldig komfortabelt.Som familiebil hadde vi med andre ord vurdert noe annet, og det er heller ikke poenget med denne bilen.Likevel leverer den godt på bagasjeplass, og 405 liter oppleves som stort for klassen. Bilen er på størrelse med Golf-segmentet, men leverer godt over snittet på dette området.Som ventet i denne klassen, er Audi Q2 en kompakt og lettkjørt bil som passer fint i byen. Her snakker vi om en bil som er svært enkel å manøvrere på trange plasser, godt hjulpet av et elektronisk servosystem som tilpasser rattutslaget etter farten.Vi kjørte bilen med flere forskjellige motorer under lanseringen, og merket oss særlig den nye lille 1.0-liters innstegsmotoren på  116 hestekrefter.Dette er en tresylindret bensinmotor, som vi opplevde som både kvikk og raffinert. Ved småkjøring synes vi motoren var overraskende lett å kjøre med, uten at den på noe vis opplevdes som undermotorisert.På landeveien var inntrykket det samme, og takket være god lydisolering ble den karakteristiske gangen fra de tre sylindrene mer raspete og morsom enn slitsom – som enkelte slike motorer er.Dette er selvfølgelig ikke det beste alternativet i høye hastigheter, men selv da synes vi den lille bensinmotoren leverte overraskende godt. Vi testet for øvrig denne i kombinasjon med en tettsteget og lettbrukt sekstrinns manuell, men ser for oss at opplevelsen blir enda bedre om man velger Audis meget habile S-Tronic automat.For øvrig leveres dette motoralternativet kun i kombinasjon med forhjulstrekk, men det er antakeligvis ikke en stor ulempe i klassen. Startprisen blir også under 300.000 kroner.Om man ønsker større motorer finnes det selvfølgelig også en rekke alternativer. Vi testet bilen med dieselmotorer på både 150 hestekrefter og 190 hestekrefter, i kombinasjon med AWD og S-Tronic. Etter hvert kommer også 190 hk bensin.I begge tilfeller opplevde vi bilen som svært godt motorisert, og som meget fine alternativer for kunder som ønsker en bil som brukes mer til lange turer på motorvei og til fjells, enn til bykjøring.Uansett motor sitter vi igjen med et inntrykk av at Q2 er en underholdende og sporty bil, som fungerer meget godt til både by- og langkjøring.På motorveien var den overraskende voksen, og god lydisolering, kontante egenskaper og et tight understell sørget for at vi trivdes meget godt.Audi beskriver den selv som en god miks mellom gokart og SUV, og selv om vi ikke er helt enig i den formuleringen, er det liten tvil om at dette er en av de mer kjørevillige kompakt-SUVene vi har testet.Med sin nye Q2 inntar Audi et segment hvor det ikke finnes altfor mange alternativer. MINI Countryman er ett, mens Mazda CX-3 er et annet. I tillegg kjemper den mot Golf-segmentet.Q2 kommer imidlertid inn som et kult og moderne konsept, og vi tror bilens fordel i Norge er at den med innstegsmotoren vil kunne appellere til et ungt publikum som skal ha nybil, mens de kraftigere motoriseringene og topp utstyrsnivå antakeligvis vil treffe dem som ikke lenger trenger en stor familiebil, men som likevel har penger å bruke på en premiumbil.I begge tilfeller tror vi kundene gjør et godt valg, og bilen leverer en stilig totalpakke med gode kjøreegenskaper. Det skulle ikke forundre oss om Audi tiltrekker seg en hel del nye kunder med denne bilen.