Etter noen dager bak rattet i Range Rover Evoque Convertible skulle vi nesten ønske at vi hadde en million kroner vi ikke helt visste hva vi skulle bruke til. Penger til overs - fryktelig mye penger til overs - og et lite sort hull i bilparken.Da kunne vi kjøpt denne bilen. Og vi hadde sikkert gjort det også, selv om fornuften vår fra Sunnmøre helt sikkert hadde sagt noe annet.Vi ble nok litt påvirket av det fine været de dagene vi kjørte den, uten at det skal være en unskyldning, men selv om den koster det hvite ut av øyet - de som vurderer en slik bil bryr seg trolig katten om det.
Dette er en veldig morsom liten SUV, med 4WD, 9 girs automatkasse og plass til fire. Den er lettkjørt og meget god, og selv om bilen greit kan frakte to store og to ikke fullt så store personer, blir det ganske sikkert mer moro med bare to. Litt bagasjeromsplass er det også, men ikke til fire personer.Og med denne bilen kan du garantert også kjøre opp hele skibakken, om det skulle være et alternativ.
Perfekt for toVi har ikke helt hatt sansen for toppløse biler, og for å være helt ærlig har vi ikke helt skjønt den vanlige Evoque heller, men en Evoque kabriolet, med såkalt Dynamic karroseristyling, kunne vi faktisk tenkt oss. Den ser ut som en million også.Bilen er 4,37 meter lang, 1,609 meter høy og 1,98 meter bred, med speilene utslatt. Og den kan «vade» - eller bade om du vil - i opptil 50 cm dypt vann.Evoque kabriolet presenteres som en toppløs for alle årstider, og det kan helt sikker fungere med taket nede på en varm påskedag også. Det virker i hvert fall fristende å cruise opp fjellsiden med taket nede.Bilen finnes i en «budsjettutgave» - SE Dynamic - som starter på 766.900 kroner. Prisen for HSE-utgaven, vi kjørte, begynner på 828.900 kroner, men før du har fått snudd deg er prisen blitt 865.900 kroner. Men da har du også fått elektrisk justerbare, oppvarmede og elektrisk innfellbare sidespeil med innstegsbelysning, såkalt projisert Evoque-grafikk, blinklys og minnefunksjon med automatisk dimming i revers. Vindusviskere med regnsensor og automatisk frontlykter. Luftinntak på panseret - Narvik svart. Tåkelys foran. 12/12-veis elektriske justerbare Oxford skinnseter med minnefunksjon. InControl Touch Pro-navigasjon. Konfigurerbart stemningslys. Xenon frontlykter med LED-signatur og automatisk nivåinnstilling.Det du trenger og litt tilBilen har da det du trenger, men med litt småplukk til (se oversikten under) blir prisen på den utgaven vi kjørte - og holde deg fast nå - 1.027.300 kroner. Men vi ville ikke vært foruten noe av det. Og vi tuller ikke når vi sier at det fungerer utmerket med håndsfri mobiltelefonen, i full fart, med taket og alle vinduer nede.Vi blir faktisk også fristet til å gjengi litt fra fabrikkens nettside, der det blant annet står om karroseristylingen, med Narvik Black eksteriørdetaljer som grill, sideventiler, sidespeil og Ebony tak - og Oxford-skinn interiør. Men så er det også en Range Rover, og da forventer man at det er skikkelig forseggjort.Og om man kjenner Range Rover fra før eller ikke, her vil man umiddelbart finne seg vel til rette med en gang. Null stress.Men selv om man ikke trenger en større motor enn den fire sylindrede dieselmotoren på 150 hk og 110 kW, med dreiemoment på 380 Nm og toppfart på 180 km/t, er det fristende med litt mer kraft. Og det er selvfølgelig tilgjengelig - mot et (lite) tillegg. For 0-100 km/t på 12 sekunder rimer liksom ikke, og det står heller ikke helt i stil med bilen.På den annen side bruker den da ikke mer enn 0,67 liter på milen i byen og 0,51 liter på landeveien - kombinert 0,57 liter. Men likevel, dette handler ikke om fornuft. To steg tilUtgaven med 180 hk diesel er neste steg. Den koster 37.000 kroner mer og gir 180 hk og et dreiemoment på 430 Nm. Da har man strengt talt det man trenger av motor i en slik SUV, som tross alt ikke er veldig stor. Den utgaven ville nok vært vårt valg.Men vil man ikke ha diesel - og fornuften har uansett forlatt oss for lenge siden - er det også mulig å ta steget fullt ut til - Si4 på 240 hk.Da får du bensinutgaven, kan kjøre i Oslo sentrum også på de mest forurensede dagene - så lenge det varer - men da må du også legge til ytterligere 148.000 kroner, noe som sender prisen opp i 1.013.900 - før «småplukket».Sunn fornuft til sideRange Rover Evoque kabriolet er en skikkelig flerbruksbil - en bil for alle årstider - som tar seg like bra ut i byen, i skogen, på fjellet, på stranden som i skibakken og på landeveien også. Og der vi kjørte oppførte den seg eksemplarisk.Sunn fornuft eller ikke - og prisen til side - dette er kort og godt en bil vi godt kunne tenkt oss å ha i grasjen - ta ut på veien til alle årstider - med taket nede eller oppe.