<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nå kommer plug-in-båtene!

Nå kommer den første plug-in-hybriden til vanns.

Publisert 1. sep. 2016
Oppdatert 1. sep. 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 222 ord
lead
Axel Nissen-Lie
Axel Nissen-Lie

Diskusjoner om vrakpant, mer miljøvennlige driftssystemer og bærekraftige løsninger er høyaktuelle i båtbransjen. På båtmessen Båter i Sjøen som arrangeres i Oslo 1-4 september lanseres den første båten i verden i sitt slag - en båt med Plug-in hybrid elektrisk driftssystem, fremgår det av en pressemelding fra messen.- Norge har vært et foregangsland i å ta i bruk biler med mer bærekraftige driftssystemer som elbiler og plug-in hybrid. Derfor er vi spesielt stolte over å være den første som presenterer en båt med slike løsninger her i Oslo, sier Leif Bergaas i Norboat. På Båter i Sjøen presenteres Arcona 410 Hybrid Cruiser/racer med hybrid elektrisk driftssystem.Ifølge meldingen er Arconca 410 Hybrid en unik seilbåt. Ombord i båten er dieselmotoren erstattet av et diesel-elektrisk driftssystem fra den finske produsenten Oceanvolt. Systemet består av en elektrisk motor montert på et seildrev, en Lithium batteribank, solceller, landstrøm og en liten diesel generator. Batteriene lades fra solceller, landstrøm, generator eller fra båtens propell under seilas.Med hybridsystem kan båten kjøre for motor med en hastighet på opptil 7 knop. Rekkevidden vil være opp til 10 nm på batterier alene. For et typisk driftsmønster ved kystseilas er det beregnet at forbruket av diesel om bord i Arcona 410 Hybrid i løpet av en sesong kan bli redusert med opp til 80 prosent i forhold til samme båt med dieselmotor.