<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Volvo XC90 T8 - den beste luksus-hybriden?

Volvo XC90 T8 har i det minste en stor fordel i forhold til konkurrentene fra BMW, Audi og Mercedes.

Publisert 2. sep. 2016
Oppdatert 2. sep. 2016
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 658 ord
lead

Volvos store SUV XC90 har vært en megasuksess i Norge etter lanseringen for to år siden. Det er solgt mer enn 2.750 biler. Det er nærmest naturstridig at en millionbil skal selge så vanvittig bra, men så virker det som om markedet har vært umettelig på den etterlengtede bilen fra Volvo.(Artikkelen fortsetter under bildet)

volvo-xc90-t8-7
BMW X5 Mercedes GLE Audi Q7
Les også våre tester av Audi Q7 e-tron , BMW X5 40e og Mercedes GLE 500e her

Mange har ventet på den ladbare versjonen T8, som nå for alvor har begynt å gjøre seg gjeldende på registeringsstatistikken. Av 1.132 registrerte XC90 så langt i år, er 534 T8.Plug in-hybrider er det store i Norge for tiden. Salget har eksplodert det siste året, ettersom det har kommet flere modeller på markedet.Store SUV-er som og leder an, men nå har også konkurrentene og Volvo XC90 kommet for fullt.(Artikkelen fortsetter under bildet)De ladbare versjonene av X5 og GLE har ett stort problem, bagasjeplass. Eller snarere mangel på plass. GLE er vanligvis en romslig SUV med et bagasjerom på hele 690 liter, men i hybrid-versjon tar batteriene opp over 200 liter, noe som begrenser nytteverdien. Bagasjerommet på X5 og Q7 reduseres med henholdsvis 150 og 240 liter (men ladbare Q7 har likevel en kapasitet på 650 liter)Her har XC90 en stor fordel.  Bilen er konstruert for plass til batterier. Disse er dermed plass under bilen. Det betyr at du får det store bagasjerommet du kjenner fra en vanlig XC90.  I tillegg er det plass til en bakre seterad. Dermed har du en fullverdig syv-seter. De finnes det ikke mange av i ladbar hybrid-versjon, faktisk ingen andre.(Artikkelen fortsetter under bildet)Høy egenvekt på 2,2 tonn til tross, XC90 T8 går som et uvær, takket være en samlet systemeffekt på 407 hk. Maksimalt dreiemoment er på voksne 640 Nm.  Det er nesten naturstridig at en så stor bil skal klare 0-100 km/t på bare 5,6 sekunder.Bensinmotoren er en firesylindret 2-liter på 318 hk, med både turbo og kompressor. På bakakslingen finner vi en elmotor på 82 hk. Det sitter dessuten en elmotor mellom motor og girkasse.(Artikkelen fortsetter under bildet)Mesteparten av poenget med en ladbar hybrid er naturligvis at du tar deg bryderiet med å plugge inn ledningen når du kan. Hvis du er flink til det, kan du i stor grad kjøre bilen elektrisk i nærmiljøet.I teorien har Volvoen en elektrisk rekkevidde på 40 km. Fulladet stod vår bil på 33 km, et tall som virket realistisk ved vår småkjøring.På langtur må du imidlertid regne med høyt forbruk av bensin. Vi lå over literen på mila på en av våre lengre turer med i hovedsak motorveikjøring.  Når drivstofftanken er på bare 50 liter, må man fylle ganske ofte, ved langkjøring.(Artikkelen fortsetter under bildet)Med unntak av noen andre instrumenter i dashbordet, er T8-utgaven nesten som en hvilken som helst XC90. Men én gimmick har Volvo gjort. De har puttet Orrefors-krystall i girkulen. Om det er harry eller kult er det vel delte oppfatninger av. Uansett er helhetsinntrykket at XC90 har et svært vellykket interiørdesign.I Sverige er prisforskjellen på en D4 AWD med 190 hk og T8 på 48 prosent (542.000 vs 801.000 kroner), mens den er i Norge er på 14 prosent (815.000 vs 913.000 kroner). Da er det ikke rart at så mange bestiller XC90 med den råe Twin Engine-løsningen. Hittil i år er T8-andelen på over 40 prosent.(Artikkelen fortsetter under bildet)Hva du velger av XC90, Q7, GLE og X5 er mye smak og behag. Audien er eneste dieselhybrid i dette selskapet, noe som gir lavt forbruk både i nærmiljøet OG ved langkjøring. Men syv seter kan du glemme også her.Volvoens store fordel er at hybrid-løsningen ikke går ut over lastekapasiteten i nevneverdig grad og at det er en fullverdig 7-seter.Dessuten er T8 svært gunstig priset i forhold til andre XC90-modeller.Gavepakker skal man ta godt vare på, spesielt når de kommer fra myndighetene.