<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Vi har testet den kuleste bilen av dem alle!

Vi har kjørt et ikon!

Publisert 23. mars 2017 kl. 12.10
Oppdatert 18. apr. 2017 klokken 09.09
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 697 ord

Mercedes G-klasse, Geländewagen. Ikonet.  Legenden. Det er nærmest en skam at vi ikke har kjørt selve «børstraktoren» tidligere, men nå har vi endelig fått kjøre bilen som ble udødeliggjort av Blystad-brødrene utenfor Oslo Børs på 80-tallet.Om det ikke ble noe sjokk, så ble det en annerledes bilopplevelse.Til å begynne med var det sånn, «Hva er det med denne egentlig?» Stor, tung og klønete.Men kjærligheten til bilen blir bare sterkere. Når du må levere den fra deg etter en uke, har du mest lyst å bare kjøre til fjells, og aldri komme ned igjen.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no
Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars

Du klatrer opp i førersetet. Interiøret har naturligvis fått en solid oppgradering i løpet av de siste 30-40 årene, men det føles røffere enn i en helt moderne Mercedes. Sånn skal det være.Første aha-opplevelse skjer i det man skal manøvrere beistet ut av parkeringsplassen. Så tung på rattet. Er det servo her eller? Det er det naturligvis, men det bidrar til macho-imaget at det krever litt ekstra kraft å flytte på droget i lav hastighet.Etter hvert oppdager man også at det er mer dødgang på rattet enn det man er vant til. Bilen må gjetes litt på motorveien.I tillegg sitter man hele tiden med følelsen av at man kanskje ikke er helt innenfor de markerte linjene, for bilen føles vanvittig stor og bred.Etter 10 minutter har man vant seg til bilen og opplever bare hvor vanvittig kul den er. Man merker blikkene. Fra medtrafikanter og fotgjengere.(Artikkelen fortsetter under bildet)Flere biler gir deg «kongen på haugen»-følelse, som for eksempel en Range Rover, men det gjør noe med deg når du sitter høyt hevet, på hils med bussjåførene, mens du både bokstavelig talt og i overført betydning ser ned på nymotens Porsche Cayenner, nærmest en døgnflue i forhold til en Geländewagen.Du føler deg så vanvittig kul oppe bak ratet. Folk ser veldig for å se «hvem er det som kjører en sånn en?!».De gammeldagse dørene der du må trykke inn en knapp på håndtaket er bare så ufattelig fete. Bak rattet på legenden tenker du at den norske veikvaliteten er altfor god og at det er altfor lenge siden du har opplevd en skikkelig snøstorm.  Du kikker gjerne på Finn.no etter noe langt utenfor allfarvei, et småbruk eller en hytte på en eller annen vidde, hvor du kan få kjørt bilen som den skal.Da snøen kom var tanken: «Perfekt, nå kommer bilen til sin rett»(Artikkelen fortsetter under bildet)Det fine er at Geländewagen passer til absolutt alt og overalt, kanskje med unntak av i trange parkeringshus. Du kan bruke den som traktor (børstraktor er et fantastisk dekkende ord) på småbruket eller til å kjøre til operaen. Og dersom du i motsetning til vår testbil på grønne skilter også har et baksete, er det en fantastisk familiebil også, selv om ryktene skal ha det til at det er uforholdsmessig trangt der, i forhold til størrelsen på bilen.Vår bil var en G350d, som er utstyrt med en 6-sylindret dieselmotor på 245 hk. Dreiemomentet er på 600 Nm. Bilen nærmest skriker etter å dra på en tung henger.Lyden er en børstraktor verdig, et herlig brøl, men det får en til å lure; hvordan er V8- og V12-en? At bilen klarer 0-100 km/t på bare 8,8 sekunder er nærmest en sensasjon med tanke på luftmotstanden. Og vi tør ikke tenke på hvordan bilen er å kjøre i toppfarten på 192 km/t.PS: Det finnes også noen vanvittig rå AMG-versjoner med 571 og 630 hk. Sistnevnte med en V12-er og et dreiemoment på 1.000 Nm og en startpris med baksete på 3,9 millioner kroner! Det er kongen på haugen det! ()(Artikkelen fortsetter under bildet)Bilen drikker naturligvis som en svamp. I teorien er forbruket på 0,99 liter på mila, men ingen som kjøper en slik bil bryr seg om slikt. I stedet smiler de litt lurt når tanken er fylt opp med 94 liter gylne dråper og bankkortet loppet for nesten 1.500 kroner. Det er godt at noen holder liv i bensinstasjonene!Man vil bare gi gass hele veien. Kjøre overalt. Helst utenfor veien.Den oppsummerer essensen ved Geländewagen på en utmerket måte.