<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vi har testet Mercedes E200 Coupé

Tyskernes siste coupé oser av kvalitet lang vei, og er en drøm å kjøre.

Publisert 27. apr. 2017
Oppdatert 27. apr. 2017
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 812 ord
lead

Mercedes er flinke å spy ut modeller som dekker de fleste behov. E-klasse er ikke noe unntak. Spekteret er bredt, med sedan, stasjonsvogn, plug-in hybrid, heftige AMG-versjoner, cabriolet og coupéFelles for dem alle er at de teknologisk sett er mer avansert enn flaggskipet S-klasse, som kommer i ny utgave til sommeren.  Sikkerhetssystemene er mer sofistikerte. Dessuten er selve dashbordet mer nyskapende med elektroniske instrumenter.Det er ikke lenge siden vi prøvde Mercedes-AMG E43 4Matic, og var fulle av både lovord og begeistring. Timingen kunne derfor ikke vært bedre for å teste siste utgave av lillebroren Mercedes E200 Coupé.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Likhetstrekkene mellom familiemedlemmene i Mercedes-familien er slående store. Det ville i grunn vært overraskende om man dristet seg til noe annet.Coupeen er utrolig flott å se på. Testbilen vår har en mørk majestetisk blåfarge, og de kjente sporty karakteristikkene fra forgjengeren er ivaretatt.Bilen har x-faktoren som gjør at gleder seg til å sette seg bak rattet. Står den i oppkjørselen klør du nesten i hendene etter å komme deg ut.   Det er nærmest som om man velger omveier på vei hjem fra jobb eller til butikken, selv om bilen vi har kjørt bare er utstyrt med innstegsmotoren.Heftigere E300 med 245 hk og E400 4MATIC med 333 hk koster 70.000 og snaue 300.000 kroner ekstra. I sistnevnte er i alle fall faren at melken blir varm lenge før du har kommet hjem igjen.(Artikkelen fortsetter under bildet)Noen ekte AMG-versjon står ikke i prislisten ennå, så du får nøye deg med AMG-pakkene.Importøren har kostet på testbilen AMG-pakker til 40.000 kroner som gir bilen et sportsligere preg både inn- og utvendig.Interiørmessig kjenner man igjen den samme moderne «looken» og «finishen» som i AMG E43 og øvrige E-klasse-modeller.Det første man legger merke til når man setter seg inn i bilen er at den har en gjennomgående premiumfølelse og har de små finessene som man ikke tenker over mangler i rimeligere biler. Ta noe så enkelt som bilsetene. I likhet med forrige generasjon av E200 er de som en drøm å sitte i og du kan selv tilpasse komforten ved hjelp av oppblåsbare puter i både rygg, side og under lårene.(Artikkelen fortsetter under bildet)Skal du ha passasjerer om bord må du skyve frem et av setene i forsetet – som på mange måter er en av definisjonene på en coupé. Men i det du tar tak og spenner musklene, overtar elektronikken og gjør jobben for deg når du først starter bevegelsen. At setet beveger seg selv gjør det litt enklere å lokke passasjerene i baksetet.Det gode rattet, den lynskarpe berøringsskjermen og detaljene vekker gode minner og er likt det vi har opplevd i andre E-klasse-modeller.Unntaket er det mørke interiøret i stasjonsvognen er erstattet med lyse skinnseter og overflater. Hva du velger blir smak og behag. De lyse setene er i det minste lekrere å se på og gir sammen med panoramataket et luftigere preg på kupeen.(Artikkelen fortsetter under bildet)Testbilen er mer en cruiser enn en sportsbil, selv om den har helt ok med futt. Under panseret finner vi en firesylindret bensinmotor på to liter og 184 hestekrefter. Noen vil kanskje hevde det er lite og hadde vært råere med enda flere krefter under panseret, men vi synes den passer bilen godt uten at den fremstår som noen sinke.Coupeen bruker 7,8 sekunder på fartsetappen 0-100 km/t. Det er det dobbelte av det E43 brukte, men bilen responderer fint med en gang man legger vekten på gasspedalen.Automatgirkassen, som i E-klasse er på ni trinn, er lekende presis i det den jobber seg enten opp eller ned i girskiftene, og gjør at kjøreopplevelsen og inntrykket er langt oppe på skalaen.Og det er her bilen er helt suveren og kanskje hovedårsaken til at de fleste kjøper den. Styringen er god og presis, med kjøreegenskaper det lukter kvalitet av. Det gjør at bilen ikke bare er komfortabel å kjøre på langturer langs motorveien, men innbyr også til morsom og aktiv kjøring når veiene blir smalere og svingene stadig flere.(Artikkelen fortsetter under bildet)Du kan få E200 Coupé for 597.700 kroner.  Den bilen finnes ikke! Testbilen som vi derimot lånte var rikelig påspandert med utstyr, med alt fra AMG-interiør og eksteriør, multikonturseter, parkeringspakke, sportseksosanlegg, panorama soltak, Mercedes’ fantastiske multibean LED-lykter og Widescreen Cockpit alle E-klasse må ha.I tillegg kommer et gromt musikkanlegg fra Burmester som sender prisen opp i 937.400 kroner. Det er mye penger for en innstegsmodell, men når du først har åpnet lommeboka for denne bilen får du fort lyst til å legge på noen tusenlapper til. Slik baller det på seg.Vi likte E200 Coupé veldig godt. Den er flott å se til. Heldigvis lever også kjøreopplevelsen opp til forventningene. Men vi hadde ikke sagt nei takk til en litt større motor når prisen nærmer seg millionen.