<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Norske turister skaper trøbbel på tyske Autobahn

Gammel gummi på norske biler skaper farlige situasjoner på veiene i Tyskland.

Publisert 14. juni 2017 kl. 13.03
Oppdatert 14. juni 2017 klokken 13.03
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 261 ord

Bilbergere i Tyskland fortviler over dårlige dekk hos mange turister fra Norge, Sverige og Danmark. Gammel og stiv gummi i bildekkene gjør at de sprekker eller eksploderer i høye hastigheter på Autobahn.- Kjører du i 140 kilometer i timen og et dekk plutselig flerres opp, skal det ikke mye fantasi til for å forestille seg hva som kan skje, sier utenlandssjef Jens Gravdal i forsikringsselskapet If.Lange strekk i høy fart gjør at den gamle gummien i dekkene ikke tåler varmeutviklingen.Full stopp for nordmennGjennom kaskoforsikringen har norske biler inkludert veihjelp i Europa, og det skjer hundrevis av bilberginger hver sommer som forsikringsselskapene hjelper til med. Det finnes imidlertid ingen statistikk over hvor mange ødelagte dekk tyske bilbergere må rykke ut til.- Bilbergerne som jobber på oppdrag fra oss i Tyskland forteller at ødelagte dekk, motorstans og trøbbel med elektronikken i bilen, er de vanligste årsakene til veihjelp for nordmenn, sier Jens Gravdal i If.For biler som kjører i Norge anbefaler If å skifte sommerdekk etter fire-fem sesonger på bilen, men det kan variere veldig etter hvordan dekkene blir oppbevart og hvilke påkjenninger de er påført. Skal du kjøre i høye hastigheter på tyske veier, er det spesielt viktig at du har så fersk gummi som mulig.Bobiler verst - Selv om slitasjen på gummien og mønsteret er liten, er det viktig å tenke på at gummiens egenskaper endrer seg over tid. - Bilbergerne i Tyskland peker særlig på at gummien i enkelte skandinaviske bobiler er gammel og dårlig. Forholdsvis liten bruk og slitasje gjør nok at mange tøyer dekkstrikken litt vel langt, sier utenlandssjef Gravdal.