KONA Electric har allerede vist seg å være en enorm suksess for Hyundai. 20.000 nordmenn meldte forhåndsinteresse, og etter to uker med eksklusiv forkjøpsrett er fasiten 6.969 bekreftede ordre.- Man blir jo litt overveldet av responsen. Vi hadde sett for oss at rundt 25 prosent av dem som meldte forhåndsinteresse ville bestille bil. Nå ser vi at et sted mellom 35 og 40 prosent til slutt la inn ordre, og vi kan trygt si at KONA electric er en vanvittig suksess, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway i en melding.Hyundai Motor Norway har altså mottatt like under 7 000 ordre på KONA electric, allerede før ordinært salg starter 2. juli.- Riktig design, riktig pris, riktig teknologi og riktig utstyrsnivå. Hyundai KONA electric er en totalpakke som passer norske bilkunder perfekt, og mange har nok ventet på en folkelig SUV med ordentlig lang helelektrisk rekkevidde. I tillegg er bilen fantastisk fin å se på, og byr på en omfattende komfort- og sikkerhetspakke. Summen av alt dette danner grunnlaget for etterspørselen vi nå ser, sier produktsjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai.Hyundai Motor Norway vil i dag sende ut fullstendige lister med forventet leveringstid for alle som har lagt inn ordre, til sine forhandlere. Kundene vil deretter bli kontaktet av sin forhandler i tur og orden, og særlig kunder med høyt kønummer bes om å være litt tålmodige.- Vi forstår at folk nå er spente på leveringssituasjonen, og vi vil fortsette å holde en så åpen og god linje som mulig på dette. Det er klart at interessen vi nå ser vil gi utslag i leveringssituasjonen, særlig for dem med høyt kønummer, og de som kommer til med ordinær bestilling fra 2. juli, sier Stenbo.- Vi kan allerede nå si at vi med 6.969 bestillinger forventer at nye kunder som kommer til må belage seg på ventetider mot midten av 2020, sier han.Hyundai Motor Norway vil imidlertid understreke at det nå jobbes kontinuerlig med å sikre et høyere antall leveringer til Norge.- Det er mange ting som spiller inn, men vi kan forsikre kundene våre om at vi jobber det vi kan for å sikre et så høyt antall biler som mulig til Norge. Leveringssituasjonen preges av høyere etterspørsel internasjonalt, men Norge er helt klart et prioritert marked, sier Stenbo i Hyundai.