Kia Motors viste denne uken Niro Electric på Busan International Motor Show i Korea. Niro Electric får rekkevidde på 450 km (WLTP) og kombinerer det sporty designet og fleksibiliteten til kompakt-SUV-en med elektrisk drivlinje.- Niro Electric er en bil som vil passe godt inn i det norske markedet. Nordmenn er glad i SUV-designet, og at man kombinerer dette med en elektrisk bil med god rekkevidde vil være attraktivt, sier Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge.Vi antar at Niro Electric vil kunne leveres med hengerfeste, men det er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt. Den vil få god innvendig plass og et bagasjerom som er større enn mange av konkurrentene har, sier hun.Niro Electric kommer for salg i Korea andre halvår 2018, og de første bilene kommer til Norge i november.Grillen har integrert ladeport med Niro-logo, luftinntakene er redesignet og nye LED kjørelys kombinert med blå detaljer skiller elbilen designmessig fra de eksisterende hybrid variantene av Niro.Niro Electric kommer med nye felger og 17’’ hjul. Støtfanger bak har nytt design med samme blå detaljer som i front, og nye LED baklys gir en egen lyssignatur.Interiøret, som nå vises for første gang, skiller seg fra de andre Niro-modellene med flere nye løsninger og designelementer. Dashbordet har lyseblå detaljer, og midtkonsollen er forenklet for å gi plass til det automatiske girsystemet, et såkalt shift by wire-system. Man velger gir med et hjul i midtkonsollen.Akselavstanden på 2.700 mm sikrer god benplass for alle passasjerer. Karosseriet er 1.805 mm bredt og 1.560 mm høyt, som gir god plass til hode og skuldre. Niro Electric er 4,375 mm lang, og dermed litt lengre enn dagens versjoner av Niro, og bagasjerommet er på 451 liter (VDA), som er større enn mange av konkurrentene.Utstyrt med en litium-polymer batteripakke på 64 kWh, vil måltall for rekkevidde være mer enn 450 km, eller mer enn 300 km med den mindre batteripakken på 39,2 kWh. Niro Electric kan lade på 150 kW hurtiglader, og med hurtiglading på 100 kW lader batteriet til 80 prosent på 54 minutter (64 kWh)Niro Electric utstyres med en 150 kW motor på 204 hk, og et dreiemoment på 395 Nm. Akselerasjon fra 0 til 100 vil være 7.8 sekunder. Med den minste batteripakken vil motoren ha 135 HK. Batteriet ligger lavt under bagasjeromgulvet, og gir et tyngdepunkt som sikrer stabilitet og kjøreglede på svingete veier.- Interessen for Niro Electric har vært meget bra, og mange har forhåndsreservert bilen. De første bilene ankommer Norge i november, og vi gleder oss til lansering. Kia har hatt en enorm vekst i Norge de siste årene, og med Niro Electric og andre attraktive modeller som kommer i nær fremtid, håper vi enda flere vurderer Kia som sin neste bil, sier Irene Solstad.