Audis elektriske SUV er akkurat avduket på et stort arrangement i San Francisco i USA. Vi er på plass. Førsteinntrykket vårt er veldig bra. Dette er en bil som kommer til å selge i bøtter og spann. Før lanseringen har 5.500 nordmenn betalt 20.000 kroner i depositum. Audi-sjef Elin Sinervo tror minst ytterligere 1.000 stykker vil reservere bilen i løpet av de første ukene nå når bilder, tekniske data og innstegsprisen er offentliggjort.For å ta det siste først; e-tron får en startpris på 651.900 kroner, noe som må kunne anses som en gunstig pris, relativt sett. Til sammenligning er den tyske prisen 79.000 euro inkludert merverdiavgift.Det er en AudiDet har tatt tre-fire år å utvikle e-tron. Audi mener selv det ikke har tatt lang tid å komme ut med sin første elbil. Det har vært viktig for Audi å levere topp kvalitet og sikkerhet, uten kompromisser, når de først kommer med en elektrisk bil.Audi e-tron har alt av teknologiske innovasjoner fra Audi, og tilbyr ifølge den tyske bilrprodusenten det beste fra alle verdener – imponerende kjøreegenskaper med det nyutviklede elektriske quattro firehjulstrekksystemet, komfort og premiumfølelse med et lavt støynivå, luksuriøst og innovativt interiør, imponerende ytelser, over 400 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden, opptil 150 kW hurtiglading, og for første gang på en produksjonsbil – virtuelle sidespeil. Disse blir også tilgjengelige i Norge.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Design KraftfullYtelseneKapasitet- Vi gleder ossStandardutstyr i Norge:- Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss
- Regulerbar luftfjæring foran og bak
- Forberedelse for Audi Trådløs Lading
- Cruise control
- Parkeringssensorer foran og bak
- 19 tommers aluminiumsfelger
- Audi Connect
- To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
- Virtual cockpit
- Elektrisk bakluke
- Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
- LED frontlys
Høydepunkter:Dimensjoner og tilhengervekt- Høyde 1.616 millimeter
- Lengde 4.901 millimeter
- Bredde 1.935 millimeter
- Akselavstand 2.928 millimeter
- Bakkeklaring 172 millimeter
- Tilhengervekt: 1.800 kilogram
Batteriinformasjon- 95 kWh, 396 volt, batteriets vekt: omlag 700 kilo
- Batteriets dimensjoner: 2.28 x 1.63 x 0.34 meter, 36 cellemoduler, hver med tolv “pouch cells” i to lag
- Indirekte kjølesystem laget av aluminiumseksjoner som er separate fra cellene
- Støtsikring ved hjelp av et lukket rammeverk og et tykt gulvpanel
- Et effektivt varmereguleringssystem med fire kretser og varmepumpe
Lademuligheter- Lade på veien: Hurtiglading opptil 150 kW, hjemmelading med 11 eller 22 kW (med integrert lader som tilvalg)
- For Audi-kunder: et kort som aktiverer om lag 80 prosent av alle ladepunkter i Europa; fra 2019 Plug & Charge for automatisk verifisering av bilen på ladestasjonen.
- Lading hjemme med opptil 11 kW, med mulighet for 22 kW som tilvalg.
- myAudi-appen lar deg styre blant annet lading, og oppvarming eller kjøling av bilen.
Interiør- Elegant, luksuriøs og innovativ interiørdesign.
- Førerorientert dashboard med tre skjermer som strekker seg fra den ene siden til den andre i en elegant bue og rammer inn førerområde. Midtarmlene med åpning under og armlene som ser ut som det flyter i luften.
- Eksklusive og spesialvalgte farger og materialer
- Romslig: God plass til fem mennesker, 600 liter i bagasjerommet bak, 60 liter i lasteluken foran - totalt 1.725 liter om setene legges ned
- Komfort og stemning: Kabinen tilbyr både komfort og behagelig stemning, med ventilerte massasjeseter, ambientbelysning, og personlig tilpasset Audi Connect-nøkkel som tilvalg
Kontroller og connectivityTo store berøringsskjermer på 8,6 og 10,1 tommer med haptisk responsVirtuelle sidespeil med berøringsskjermer som tilvalgStemmestyring på norsk med onboard – og online-søkAudi virtual cockpit som standard, med plussversjon med flere moduser og head-up-display som tilvalgMMI navigasjon pluss som standard, dataoverføring i LTE-hastighet, Wi-Fi hotspotAudi connect med mange online-funksjoner, blant annet Audi e-tron ruteplanleggerFra midten av 2019, kan ulike lyspakker, assistentfunksjoner og infotainmentsystemer bestilles online etter bilen er kjøptFørerassistentsystemer for langturer, byer og parkering som inkluderer adaptive cruise control og effektivitetsassistent
Audis e-tron-sider er også oppdatert med informasjon og bilder
Audi e-tron skaper ikke bare en elektrisk stemning når den er i bevegelse, men også når den står stille. De mange små designdetaljene: e-tron-stripene, som går igjen i lyktene både foran og bak, markeringen av batteriets plassering langs sidene, de oransje detaljene, skarpe linjer som forener historie og fremtid, og fraværet av et eksosanlegg, er bare noen av mange subtile hint i retningen Audi er på vei, og understreker at e-tron representerer fremtiden. (Artikkelen fortsetter under bildet)Bilen får kreftene fra to kraftfulle, men stillegående, elektriske motorer. Med en ny generasjon av quattro firehjulstrekk får e-tron ifølge Audi både enestående grep og dynamiske kjøreegenskaper, samt at den sikrer at bilen til enhver tid distribuerer kreftene mellom de to akslene på best mulig måte – og det i løpet av et brøkdels sekund.Den lave og midtstilte plasseringen av batteriet gir nær 50/50 vektfordeling på akslingene. Det gir bilen lang rekkevidde, og gjør at den egner seg godt for langturer. Ved mer enn 90 prosent av all bremsing regenereres energi gjennom de elektriske motorene, og den realiserer sitt maksimale regenereringspotensiale i kombinasjon med det elektrohydrauliske bremsesystemet. Audi er den første bilprodusenten i verden som bruker et slikt bremsesystem i en serieprodusert elektrisk bil. (Artikkelen fortsetter under bildet)De to elektriske motorene har en ytelse på tilsammen 265 kW, og et dreiememoment på hele 561 Nm. Alle kreftene blir tilgjengelig i løpet av et brøkdels sekund når man trykker på gasspedalen. Skifter man kjøremodus til sport, og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost mode i åtte sekunder. Her leverer motorene 300 kW og dreiemomentet øker til 664 Nm, og 0 – 100 gjøres unna på 5,7 sekunder.Bakkeklaringen er i utgangspunktet på 172 millimeter.Ved kjøring på motorveien senkes bilen med så mye som 26 millimeter for å forbedre stabiliteten og aerodynamikken, da dette bidrar til å gi maksimal rekkevidde. I offroad-modus kan bilen heve seg hele 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, heves bilen med ytterligere 15 millimeter. Dette viser at Audi e-tron er en fullverdig SUV med eksepsjonell fremkommelighet. (Artikkelen fortsetter under bildet)Audi e-tron er en romslig bil. Den har plass til fem personer, samt 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran for blant annet ladekabler) og så mye som 1.725 liter om baksetene legges ned, Med tilvalg av tilhengerfeste kan Audi e-tron trekke henger med vekt inntil 1.800 kilo, eller for eksempel brukes til sykkelstativ. Produksjonen av e-tron er allerede i gang, på den CO2-nøytrale fabrikken i Brussel, og de aller første kundeleveransene vil bli sent i 2018.(Artikkelen fortsetter under bildet)- Allerede nå har over 5.500 reservert sin plass i køen for å kjøpe Audi e-tron. Den kontinuerlig økende reservasjonskøen er en tydelig indikator på at stadig flere nordmenn viser interesse for, og får bekreftet at, Audi e-tron møter både behov og forventninger som stilles til en fullverdig, helelektrisk SUV. Vi gleder oss til å ta godt vare på alle kunder i tiden som kommer, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge Dette er standardutstyret på innstegsmodellen. I Norge vil Audi tilby ulike utstyrsversjoner med ferdig sammensatte pakker, i tillegg til skreddersøm, som de vet mange av deres kunder er opptatte av. Vi kommer tilbake med flere bilder av bilen.