I dag legger sentrale politikere i Oslo og Akershus fram gigantplanene for Oslopakke 3. Prislappen lyder på rundt 50 milliarder kroner, skriver Dagsavisen.Med ny E18 fra Asker til Oslo, ny tunnel på Mosseveien og massive utbygginger av veinettet, må bilister på østlandet belage seg på å finansiere deler av kostnadene.Opprinnelig skulle bomringen rundt Oslo sentrum fjernes fra årsskiftet 2007/2008. Nå tyder alt på at den blir stående i minst 20 år til. Dessuten får den, etter det Dagsavisen forstår, følge av en ekstra bomstasjon på E 18 ved Blommenholm. Det betyr at bilistene må betale bompenger to ganger på vei inn til Oslo sentrum.Med den nye Oslopakken tar lokalpolitikerne et helt nytt grep når de krever at bompengene heretter også skal kunne brukes til å støtte drift av bane, buss og trikk. Ingen vil si noe om hvor store beløp driften av det kollektive rutenettet skal få i årlig driftsstøtte, men det blir antydet at det dreier seg om flere hundre millioner kroner til nye ruter og til hyppigere avganger på hele nettet i Oslo og Akershus.