<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Duket for pirat-krig

34,2 prosent av norske bedrifter har slitt med piratangrep. - Her er det egentlig snakk om ren , skjær pengeutpressing, sier Tandberg-direktør Terje Rogne.

    Publisert 23. feb. 2007 kl. 07.18
    Oppdatert 14. des. 2013 klokken 02.39
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 185 ord

    34,2 prosent av norske bedrifter har slitt med piratangrep, enten det gjelder varemerker, oppfinnelser, produkter eller tjenester, ifølge en ny undersøkelse blant 2001 bedriftsledere utført av analysebyrået Perduco på vegne av Patentstyret, skriver DN.Tandberg fikk nylig til et forlik med den amerikanske konkurrenten Avistar. Begge parter mente at motparten hadde misbrukt den andres patenter. Det endte med at Tandberg betalte 74 mill. kroner til Avistars datterselskap for å få saken ut av verden.- Vi besluttet å svelge stoltheten og gjøre det som er økonomisk rasjonelt. Beløpet vi betalte er i størrelsesorden det advokatkostnadene ville ligget på før veis ende i rettssaken, sier Rogne til avisen.Kopiiveren i Asia bidrar til at situasjonen er verst for norske selskaper som eksporterer store deler av sine varer. Hele 48 prosent av norske eksportbedrifter har opplevd pirattrøbbel, deriblant Bergans og Helly Hansen.- Dette er et økende problem. Stort sett er det tekniske plagg som kopieres, men problemet er lave strafferammer og høy fortjeneste. Oppdager vi kopiering, kjører vi advokat på saken med én gang. Vi lar oss ikke kødde med, sierr Børre Hegbom, Helly Hansens regiondirektør for Nord-Europa til avisen.