<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Munch-ranet var positivt for prisnivået

Forsvarsadvokat Per Sjong Larsen mener at prisstigningen på Munchs kunst etter ranet av «Skrik» og «Madonna» mer enn oppveier kostnadene ved å restaurere bildene.

Publisert 19. feb. 2007
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 202 ord

Oslo kommune mener å ha blitt påført et tap på nesten 4 millioner kroner som følge av ranet av Munch-bildene. Beløpet inkluderer utgifter til restaurering av skader på «Skrik» og tapte billettinntekter i perioden museet var stengt. Oslo kommune mener å ha blitt påført et tap på nesten 4 millioner kroner som følge av ranet av Munch-bildene. Beløpet inkluderer utgifter til restaurering av skader på «Skrik» og tapte billettinntekter i perioden museet var stengt. Men forsvarsadvokat Per Sjong Larsen mener saken ikke er så ensidig. Han viser til at Munch-museet har hatt mange flere besøkende nå enn før ranet, og at prisstigningen på Munchs kunst den siste tiden utelukkende skyldes ranet. Han får støtte fra kunsteksperter.- Visst var Munch godt kjent også tidligere, men det handler om å bli sett som kunstner. Det har betydning at «Skrik» nå trolig avbildes oftere enn Leonardo da Vincis «Mona Lisa». Maleriet skriker mot oss også som gjenganger i tegneserier. Når de dyreste Picasso-bildene omsettes for nær en milliard kroner, så kan derfor alt skje på en Skrik-auksjon. Det er stadig flere som har råd til å bruke en av sine milliarder til et slikt trofé, sier daglig leder Lars Forsberg i Blomqvist Kunsthandel til Aftenposten.