Ifølge Reuters rapporteres det om ni stortankslutninger fra Gulfen i dag. Ratene stiger noe. Fem av VLCCene går østover. Fire av disse får rater på mellom WS 69 og WS 76, noe som tilsvarer en inntjening på mellom 45.000 og 50.000 dollar per dag. Det femte skipet - som går til Malaysia - får en rate på WS 90, tilsvarende rundt 65.000 dollar per dag. VLCCen har dobbelt skrog. Ifølge Reuters rapporteres det om ni stortankslutninger fra Gulfen i dag. Ratene stiger noe. Fem av VLCCene går østover. Fire av disse får rater på mellom WS 69 og WS 76, noe som tilsvarer en inntjening på mellom 45.000 og 50.000 dollar per dag. Det femte skipet - som går til Malaysia - får en rate på WS 90, tilsvarende rundt 65.000 dollar per dag. VLCCen har dobbelt skrog. Ett skip til Japan får rate på WS 75. Alternativt går skipet til Singapore eller Rødehavet. Da blir ratene henholdsvis WS 77,5 eller WS 80.To skip går til US Gulf. Ratene ligger på WS 58,5 og WS 60. Det siste skipet drar til kysten av Storbritannia, alternativt gjennom Suezkanalen. Raten er WS 60, alternativt WS 70 gjennom Suezkanalen.- Skip med enkle skrog har nesten ikke vært etterspurt i vinter. Vestover fra Gulfen har de vært helt ute av markedet, mens de har fått meget lave rater østover. Den seneste uken har imidlertid etterspørselen tatt seg opp og inntjeningen har steget med rundt 20 worldscalepoeng til worldscale 70, sier en skipsmegler til Finansavisen.