<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

NHO: Styrket konkurranseevne for andre år på rad

Norge har styrket sin konkurranseevne for andre år på rad, viser NHOs barometer. Høy utenlandsk etterspørsel etter norske varer er hovedårsaken, mener NHO.

Publisert 10. mai 2007
Oppdatert 14. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord

Barometeret omfatter 11 europeiske land pluss USA, og bygger på internasjonal statistikk og en spørreundersøkelse blant næringslivsledere. Barometeret omfatter 11 europeiske land pluss USA, og bygger på internasjonal statistikk og en spørreundersøkelse blant næringslivsledere. - Vi har undersøkt 95 enkeltindikatorer som sier hvor attraktivt det er å drive med verdiskapning i Norge og lokalisere en bedrift her, sier Kristoffer Eide Hoen i NHO.Norge plasserer seg i toppen når det gjelder global tilpasning, IKT, økonomisk politikk og regelverk for næringsvirksomhet, men ligger dårlig an på lønnskostnader, forskning og fornyelse og transport.- Vi går fram på områder hvor vi er gode fra før, og tilbake på områder hvor vi er dårlige, sier Eide Hoen. (©NTB)