<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fett salg for magert kjøtt

Gilde-serien "Go' og mager" har blitt en stor suksess, med kraftig salgsøkning i 2007.

    Publisert 25. sep. 2007 kl. 14.38
    Oppdatert 14. des. 2013 klokken 15.43
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 201 ord

    Salget av magre kjøttprodukter fra Nortura har økt med 65 prosent siden årsskiftet.- Dette er svært positivt, sier ernæringsfysiolog Kari Hå Bugge hos Grete Roede AS.De ferske tallene fra Nortura viser at Gilde-serien «Go' og mager» har blitt en stor suksess, med kraftig salgsøkning i 2007. Serien består av ti kjøttprodukter med fettprosent på 9 prosent eller mindre.- Salget i år har økt med 65 prosent, og serien er nå den mestselgende produktserien vi har, sier kommunikasjonssjef Nina Sundquist i Nortura til NTB.Hun mener at tallene viser at forbrukerne i større grad tenker sunt kosthold når de forsyner seg i butikken.Fornøyde eksperterErnæringsfysiolog Kari Hå Bugge hos Grete Roede AS syns tendensen er positiv.- Når slike produkter selger bra er det større sjanse for at de blir på markedet. Godt salg fører også til nyutvikling og økt konkurranse innen produktsjangeren, noe forbrukerne tjener på. Vi trenger et bredt utvalg av magrere produktalternativer i butikkhyllene, sier Bugge.Hun sier at hovedutfordringen lenge har vært å erstatte produkter med høyt kaloriinnhold med sunnere produkter - uten å miste den gode smaken.- Vi ønsker ikke å fjerne tradisjonsrike matvarer som pølser, leverpostei og kjøttdeig fra kostholdet, og derfor er det viktig at sunne alternativer er tilgjengelig.(©NTB)