<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Glad for å ikke eie alt fra Norge

Wilhelm Wilhelmsen vil måtte redusere antall bilskip som en konsekvens av rederiskatten. Det kunne ha vært mye verre dersom ikke rederiet også hadde hatt sin flåte under utenlandsk eierskap.

    Publisert 17. sep. 2007 kl. 09.59
    Oppdatert 13. des. 2013 klokken 23.24
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 160 ord

    Rederiet Wilhelm Wilhelmsen eier en betydelig del av sin flåte fra Singapore og Storbritania. Det er Ingar Skaug, konsernsjef, veldig glad for.- Heldigvis, får jeg vel si, for hadde vi ikke disponert slik, ville vi vært mye verre ute nå, sier Skaug til Dagens Næringsliv.Han tror da situasjonen kunne ha vært mye verre da hele flåten ville blitt omfattet av rederiskatten.Men finansminister Kristin Halvorsens beslutning om å kreve inn deler av den utsatte skatten i tonnasjeskatteordningen fra 1996 vil uansett ha konsekvenser for selskapet.- Vi vil gjøre en grundig analyse av konsekvensene straks vi har mer informasjon om hvordan tilbakebetalingen skal skje. Resultatet kan bli at vi må redusere det antallet skip vi bestiller, eller se på andre måter å finansiere noen av nybyggene på, sier Skaug til avisen.Han ser alvorlige konsekvenser for norsk shipping som følge av vedtaket om tilbakebetalingen av skattegjelden.- Slik det fortoner seg nå, tror jeg vedtaket er begynnelsen på slutten for norsk shipping, sier han.