<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vil legge ned matopplysningskontor

90 prosent av pengene staten bruker på matopplysning, går til å informere om kjøtt, meieriprodukter og egg. Bare 10 prosent brukes på informasjon om frukt og grønnsaker.

Publisert 15. sep. 2007
Oppdatert 13. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 103 ord

Staten fremmer forurensning og fedme, mener Framtiden i våre hender, som vil legge ned opplysningskontorene. I stedet bør aktørene innen landbruk og næringsmiddelindustrien selv markedsføre produktene sine.- Opplysningskontorene høres ut som de driver med informasjon og opplysning, men de er reinspikka reklamebyråer som også driver markedsføring for å få nordmenn til å spise mer kjøtt. Det går veldig lite penger til å fremme det som er miljøvennlig, sier daglig leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender til NRK.Nordmenns kjøttforbruk har økt kraftig i løpet av de siste årene. Vi spiser 40 prosent mer kjøtt i dag enn for 15 år siden. (©NTB)