<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

John Fredriksen håver fortsatt inn

Ratene i tankmarkedet holder seg på et meget høyt nivå, langt over det redere som John Fredriksen trenger for å gå i break even.

Publisert 26. mai 2008
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 204 ord
lead
VLCC-fartøy
VLCC-fartøy

Når det gjelder slutninger har VLCC-markedet lagt bak seg en rolig uke, fastslår skipsmeglerhuset P.F. Bassøes i sin siste ukerapport, som ble sluppet fredag kveld.Ifølge ukerapporten fikk moderne VLCC-er fra Gulfen til Korea fredag ettermiddag rater på worldscale (WS) 200, som er ned 10 WS-poeng i forhold til foregående uke. Det tilsvarer en inntjening på 160.663 dollar per dag, mot 176.014 dollar per dag uken før.Moderne VLCC-er til Europa fikk WS 145, som er ned 10 WS-poeng i forhold til uken før. Det tilsvarer en inntjening på 137.065 dollar per dag. Til sammenligning var inntjeningen i foregående uke 155.238 dollar per dag.Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf var på WS 230, mot WS 215 foregående uke. Den daglige inntjeningen er på 195.320 dollar (183.619 dollar uken før)Suezmax-er fra Vest-Afrika til Philadelphia får en rate på WS 280, som er opp 5 WS-poeng i forhold til uken før. Inntjeningen er på 116.673 dollar dagen, mot 115.306 dollar per dag foregående uke.Suezmax-ratene fra Svartehavet (Novorossisk) til Italia (Augusta) har steget fra WS 260 til WS 300, noe som betyr at den daglige inntjeningen nå er på 166.374 dollar, mot 140.806 dollar uken før.Per mai er breakeven-nivåene for Frontlines VLCC-er og suezmax-er henholdsvis 31.500 og 23.500 dollar.