<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ost og yoghurt feter opp Tine

Ost og yoghurt er de produktene som bidrar mest til Tines resultatfremgang.

Publisert 21. aug. 2008
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 170 ord
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Tine la onsdag fram et kvartalsresultat før skatt på 243 millioner kroner, 1,4 millioner kroner høyere samme tid i fjor. Ost og yoghurt er de produktene som bidrar mest.Tine meierier oppgir at de har hatt en omsetningsøkning på 1,1 milliarder kroner i første halvår 2008. Det skyldes godt salg, økte priser og oppkjøp gjennomført på slutten av 2007. Men kostnadene har økt tilsvarende slik at resultatet kom på linje med forrige år. Resultatet før skatt endte på 243 millioner kroner, 1,4 millioner høyere enn første halvår 2007, skriver selskapet i en pressemelding.Selskapet melder om en god salgsutvikling i første halvår. Spesielt produktene Norvegia, Jarlsberg, revet ost og yoghurt bidrar til veksten.Melkeforbruket har derimot stagnert. Salget skal være på linje med fjoråret, men selskapet registrerer et trendskifte, og en kontinuerlig tilbakegang, i nordmenns forbruk av melk.Salget av økologiske produkter har gått ned i første halvår 2008.I forbindelse med effektivisering av driften har selskapet gjort et vedtak om å bygge et nytt meieri på Jæren som skal erstatte fire mindre meierier. (©NTB)