<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tankratene har steget 70 prosent på én uke

Både aktiviteten og ratene har tatt seg kraftig opp i tankmarkedet.

Publisert 29. sep. 2008
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 212 ord
lead
VLCC-fartøy
VLCC-fartøy

Aktiviteten i VLCC-markedet tok seg kraftig opp i uken som gikk. Samtidig steg ratene kraftig, fastslår skipsmeglerhuset Pareto Bassøe i sin seneste ukerapport, som ble sluppet sent fredag ettermiddag.Ifølge den siste ukerapporten fra Bassøe fikk moderne VLCC-er fra Gulfen til Korea fredag ettermiddag rater på worldscale (WS) 147,5, som er opp 42,5 WS-poeng i forhold til foregående uke. Det tilsvarer en inntjening på 107.365 dollar per dag, mot 63.433 dollar per dag uken før.Moderne VLCC-er til Europa fikk WS 110, som er opp 27,5 WS-poeng i forhold til uken før. Det tilsvarer en inntjening på 92.896 dollar per dag. Til sammenligning var inntjeningen i foregående uke 57.521 dollar per dag.Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf var på WS 125, mot WS 130 foregående uke. Den daglige inntjeningen er på 82.445 dollar (91.778 dollar uken før)Suezmax-er fra Vest-Afrika til Philadelphia fikk en rate på WS 175, som er opp 2,5 WS-poeng i forhold til uken før. Inntjeningen var på 60.118 dollar dagen, mot 63.529 dollar per dag foregående uke.Suezmax-ratene fra Svartehavet (Novorossisk) til Italia (Augusta) har falt fra WS 180 til WS 175, noe som betyr at den daglige inntjeningen nå er på 80.740 dollar, mot 85.877 dollar uken før.Per august var breakeven-nivåene for Frontlines VLCC-ene og suezmax-er henholdsvis 31.400 og 24.800 dollar.