Analytiker Erik Nikolai Stavseth i Lorentzen & Stemoco mener utviklingen i den kinesiske stålproduksjonen.er nøkkelen i tørrbulkmarkedet. Ifølge TDN Finans refererer han meglere som sier at markedet ser sterkt ut på kort sikt, men han tror ratene vil falle utover året. Stavseth viser blant annet til mange nybyggleveringer i andre halvår.- Det er jernmalmhandelen til Kina som driver tørrbulkmarkedet (..). Det er nok ikke kullhandel fra Australia til Japan som vil drive markedet fremover, i alle fall ikke når en vet at de forsøker å få en kraftig prisreduksjon, som vil føre til at aktørene utsetter innkjøpene sine, sier Stavseth til nyhetsbyrået.For capesize er jernmalmhandelen fra Brasil og Australia til Kina det viktigste.- Volumene er så store der at det er der en ser endringene først. Capesize-skipene har ikke så mange muligheter, de går enten med kull eller jernmalm, og kanskje litt med korn. Nå kommer kornsesongen, men det har lite å si for markedet. Er det stor produksjon av stål i Kina blir det fart i tørrlastmarkedet, sier Stavseth.Golden Ocean stiger to prosent til 4,05 kroner, mens Jinhui Shipping er ned én prosent til 10,35 kroner.