<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norske verft styrer unna finans-problemene?

Bare to-tre skipsbyggingskontrakter ved norske skipsverft er hittil blitt kansellert som følge av finanskrisen.

Publisert 15. feb. 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 203 ord
lead
Ulstein Verft - Foto: Finansavisen
Ulstein Verft - Foto: Finansavisen

I øyeblikket er det kontrakter for solide 62 milliarder kroner i verftenes ordrebøker.- Jeg er optimist og tror at det aller meste av dette vil bli finansiert og bygd, sier bransjesjef Egil Holland i Norsk Industri til NTB.Han bygger ikke optimismen bare på ren intuisjon. Langt fra alle skip er finansiert i dag, men ifølge Holland er det helt normalt at finansieringen ikke er på plass før tidspunktet for byggingen nærmer seg. Det er kontrakter til langt ut i 2011 ved flere verft.Har oppdrag- At vi har mange kontrakter i dag som ikke er finansiert er derfor ikke noen unormal situasjon. At vi i tillegg har fått på plass ekstra ressurser hos Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) gir oss en tilfredsstillende situasjon. Et tredje element som er viktig er at mesteparten av ordrereserven på 62 milliarder kroner gjelder skip til oljeindustrien. Så lenge oljeprisen ikke faller vesentlig mer enn den har gjort, har disse skipene oppdrag når de er ferdige, sier Holland.Da ordrereserven for skipsbyggingsindustrien var på topp i fjor var den helt oppe i 72 milliarder kroner. Nå er reservene på vei nedover. Likevel kontraheres det stadig nye skip. Hittil i år er det kontrahert skip for mellom 5 og 6 milliarder kroner.