<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

John Fredriksen taper penger i tank

I løpet av bare én uke har VLCC-ratene falt med inntil 40 prosent. Både østover og vestover fra Gulfen taper John Fredriksens Frontline penger.

Publisert 27. mars 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Oriental Venture - Foto: Finansavisen
Oriental Venture - Foto: Finansavisen

- Hvor lavt kan du gå? Ifølge skipsmeglerhuset Pareto Bassøe er det spørsmålet i VLCC-markedet denne uken.- Svaret er lavere enn du tror, heter det Bassøes sin seneste ukerapport, som ble sluppet i ettermiddag,Ifølge ukerapporten fikk moderne VLCC-er fra Gulfen til Korea fredag ettermiddag rater på worldscale (WS) 35, som er ned 2,5 WS-poeng i forhold til foregående uke. Det tilsvarer en inntjening på 27.484 dollar, mot 32.757 dollar per dag uken før.Moderne VLCC-er til Europa fikk WS 22,5, som er ned 3,5 WS-poeng i forhold til forrige rapport. Det tilsvarer en inntjening på bare 12.388 dollar, mot 20.606 dollar per dag i foregående uke.Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf var på WS 47,5, mot WS 50 uken før. Den daglige inntjeningen var på 41.590 dollar per dag, ned fra 46.731 dollar i foregående uke.Suezmax-er fra Vest-Afrika til Philadelphia fikk en rate på WS 57,5, som var ned 12,5 WS-poeng i forhold til uken før. Inntjeningen var på 23.503 dollar per dag, mot 33.061 dollar dagen i forrige uke.Suezmax-ratene fra Svartehavet (Novorossisk) til Italia (Augusta) var på WS 70, ned 15 WS-poeng, noe som betyr at den daglige inntjeningen nå er på 32.181 dollar, mot 45.873 dollar uken før.John Fredriksens Frontlines VLCC-er må ha drøye 32.000 dollar dagen for å gå i break-even.