<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Er vinspalter skjult reklame?

Blå Kort mener pressens vinspalter er skjult reklame.

Publisert 14. mai 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Foto: iStockphoto
Foto: iStockphoto

Bare i landets fire største aviser VG, Aftenposten, Dagbladet og Dagens Næringsliv brukes 312 helsider i året til lanseringspreget alkoholstoff. I tillegg kommer stadig mer omfattende tilbud på internett med vindatabaser, produktanbefalinger og oppskrifter på drinker som en del av nettavisenes redaksjonelle stoff.I 2008 hadde Dagbladet og VG til sammen 37 forsider med henvisning til omtale av alkoholprodukter, går det fram av rapporten «Alkohol som selger aviser - aviser som selger alkohol».- I ei tid med økende alkoholforbruk er det uhyre kritikkverdig at ledende norske redaktører satser mer helhjertet på nyskapende produktomtale av alkohol enn noen annen produktkategori. I motsetning til alle andre kjente produkter med særstilling i mediene er dette produkter med kjente skadevirkninger og et helsepolitisk begrunnet reklameforbud, sier generalsekretær Geir Gundersen i Blå Kors. (©NTB)