Selskapet Romsdal Marketing AS har drevet åtte av de ni Shell-stasjonene som nå er konkurs. Det gjelder to stasjoner i Molde, to i Kristiansund, en på Sunndalsøra, en på Åndalsnes, en på Oppdal og en på Dombås, skriver Romsdals Budstikke.Bobestyreren, advokat Nils Ivar Sylte i advokatfirmaet Larhammer & Aarseth, oppgir omsetningssvikt som årsak til konkursen. Svikten i omsetningen skyldes økt konkurranse fra dagligvarebransjen, ifølge advokaten.FranchiseRomsdal Marketing har hatt en såkalt franchisekontakt med Shell. Det betyr at Romsdal Marketing har stått for driften, mens Shell har eid stasjonene. For den niende stasjonen som nå er konkurs, Shellstasjonen ved E39 på Batnfjordsøra på Nordmøre, er oljeselskapet ikke eier av stasjonen. Her er det snakk om en ren forhandlerkontrakt.Kommunikasjonssjef Kim Bye Bruun i Shell avviser at forhandlernes kontrakter er for tøffe, men at markedsforholdene derimot har blitt for tøffe for mange.- Uten å gå i detalj så har finanskrisen vært merkbar. I enkelte områder har vi også fått en sterkere konkurranse fra dagligvarebransjen, sier Bye Bruun til NTB.