VG-direktør Torry Pedersen kommer fredag med ramsalt kritikk av Trygve Hegnar etter at redaktøren under et foredrag sa at nedgangen i reklamemarkedet er langt mindre dramatisk enn det man fryktet på forhånd.- Det er morsomt å se at tallguruen Trygve Hegnar ikke kan å analysere reklametall. Jeg ble forundret over det han sa. Trygve Hegnar viste til volumtall og volumet i fjor hadde en liten nedgang, hvilket viser at det var høyere rabatter i 2009 enn i 2008, ettersom reklameinntektene falt betydelig i fjor, sier Pedersen ifølge Kampanje.com.Hegnar kunne under foredraget vise til ferske reklametall som viste en nedgang på 0,9 prosent i 2009 sammenlignet med 2008.Redaktøren mener VG-Pedersen uttaler seg om ting han ikke har peiling på og at han farer med vrøvl.- Dette er direkte vrøvl, og nå må han slutte å tulle. Jeg nevnte jo ikke nettotallene på foredraget i det hele tatt, og snakket utelukkende om bruttotallene fra ACNielsen. Nettotallene og rabattene vet verken jeg eller Pedersen noe som helst om. Jeg forholdt med kun til det det foreligger tall for, sier redkatøren til HegnarOnline.Han sier videre at dersom man ser på utviklingen fra oktober 2009 til desember 2009 så viser de en bedring i reklamesituasjonen, og at dette viser at medie-Norge er på riktig vei.