Tankratene har gått i taket
I løpet av noen få uker har tankratene steget flere hundre prosent.

VLCC-markedet i den arabiske gulf har gått i taket etter nyttår, fastslår skipsmeglerhuset Pareto Bassøe i sin siste ukerapport, som ble sluppet fredag kveld. Den daglige inntjeningen har gått fra rundt 30.000 dollar per dag til nesten 100.000 dollar.Ifølge ukerapporten fikk moderne VLCC-er fra Gulfen til Korea fredag ettermiddag rater på worldscale (WS) 125, som var opp 27,5 WS-poeng i forhold til foregående uke. Det tilsvarer en inntjening på 94.034 dollar, mot 61.710 dollar per dag uken før.Moderne VLCC-er til Europa fikk WS 75, opp 17,5 WS-poeng i forhold til forrige rapport. Det tilsvarer en inntjening på 51.864 dollar, mot 26.376 dollar per dag i foregående uke.Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf var på WS 135, som var opp 32,5 WS-poeng sammenlignet med forrige uke. Den daglige inntjeningen var på 98.715 dollar per dag, mot 63.045 dollar i foregående uke.Suezmax-er fra Vest-Afrika til Philadelphia fikk en rate på WS 175, som var opp 20 WS-poeng i forhold til uken før. Inntjeningen var på 64.115 dollar per dag, mot 52.931 dollar dagen uken før.Suezmax-ratene fra Svartehavet (Novorossisk) til Italia (Augusta) var på WS 180, opp 25 WS-poeng i forhold til foregående uke, noe som betyr at den daglige inntjeningen nå er på 91.886 dollar, mot 73.220 dollar uken førJohn Fredriksens Frontlines breakeven-nivåer for VLCC-ene og suezmax-ene er henholdsvis 32.900 og 27.100 dollar.