<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hollywood satser i Bollywood

De amerikanske filmstudioene vil ha en bit av den enorme indiske filmindustrien.

    Publisert 19. mai 2010 kl. 14.00
    Oppdatert 16. des. 2013 klokken 01.25
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 171 ord
    Foto: Finansavisen

    Twentieth Century Fox har hatt nesten like stor suksess i India med en Hindi-film uten spesialeffekter, som med storfilmen Avatar. Nå satser dermed flere store filmstudioer på å bruke lokale talenter for å etablere seg i det indiske markedet, melder Bloomberg News.Ifølge nyhetbyrået omsatte Avatar for 26 millioner dollar i India, mens Hindi-filmen "My name is Khan" omsatte for 23 millioner dollar.Filmstudioene vil nå lage indiskspråklige filmer for å komme seg inn i markedet som solgte mer enn 3,2 milliarder kinobilletter i fjor - dobbelt så mye som det samlede salget i Canada og USA.Billettsalget er forventet å vokse til 130 milliarder rupi, tilsvarende 18,5 milliarder kroner, innen 2013, fra 87,8 milliarder rupi i 2009.- Filmstudioer i Hollywood har fortstått at de vil slite med å øke omsetningen i USA. Nesten hvert eneste studio etablerer seg i India, og de er definitivt her for det lange løp, sier Mike Ellis i Motion Picture Association.Det ble i fjor solgt 1,41 milliarder kinobilletter i USA og Canada, ned fra 1,57 milliarder i 2002.