<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Må punge ut etter søppelpost

Næringsdrivende har ansvar for å kontrollere adresselistene sine før de sender ut massereklame på e-post, slår Markedsrådet fast.

Publisert 22. sep. 2010
Oppdatert 22. sep. 2010
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 131 ord
lead
Foto: Scanpix Scanpix / Scanpix
Foto: Scanpix Scanpix / Scanpix

Selskapet Mediafly Magazines AS må betale 50.000 kroner i gebyr for å ha sendt ut spam med reklame for nettstedet «Bladkongen» til rundt 100.000 e-postadresser.Firmaet hadde kjøpt adresselister fra en samarbeidspartner, men Markedsrådet slår fast at informasjonen burde vært kontrollert bedre og at selskapet opptrådte uaktsomt da reklameposten ble sendt ut.- Avgjørelsen viser at næringsdrivende som kjøper lister med e-postadresser har et selvstendig ansvar for å sjekke at personene som eier e-postadressene faktisk har gitt samtykke til å motta reklame, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård.Reaksjonen mot Mediafly Magazines er den første etter at ny markedsføringslov ble innført i fjor.- Markedsrådet mener at en e-postkampanje som rettes mot 100.000 e-postadresser må regnes for å være av et svært betydelig omfang og at bruddet derfor måtte anses som vesentlig, står det i avgjørelsen.