<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

John Fredriksen & co taper fortsatt penger

Tankratene ligger langt unna nivåene John Fredriksen & Co må ha for å gå i null.

Publisert 24. jan. 2011
Oppdatert 24. jan. 2011
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 240 ord
lead
VLCC-fartøy
VLCC-fartøy

Tankmarkedet har lagt bak seg en ny svak uke, uten de store rateendringene, fastslår skipsmeglerhuset Pareto Bassøe i sin siste ukerapport, som ble sluppet fredag kveld. Oppsidepotensialet er meget begrenset som følge av den lange listen over ledig tonnasje.Ifølge ukerapporten fikk moderne VLCC-er fra Persiabukta (AG) til Korea fredag ettermiddag rater på worldscale (WS) 45, som var uendret i forhold til uken før. Det tilsvarer en inntjening på 10.087 dollar, mot 10.269 dollar foregående uke.Moderne VLCC-er til Europa fikk WS 32,5, som også var uendret. Inntjeningen på strekningen er dermed på beskjedne 1.698 dollar dagen. Uken før var inntjeningen negativ.Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf var på WS 50, opp 2,5 WS-poeng. Den daglige inntjeningen var på 15.694 dollar per dag, sammenlignet med 12.123 dollar uken før.Suezmax-er fra Vest-Afrika til Philadelphia fikk en rate på uendrede WS 60. Inntjeningen var på 7.964 dollar per dag, opp fra 7.383 dollar uken før.Suezmax-ratene fra Svartehavet (Novorossisk) til Italia (Augusta) var på uendrede WS 60, noe som betyr at den daglige inntjeningen nå er på 10.809 dollar, mot 10.848 dollar foregående uke.Det ligger seks lasteklare VLCC-er i Gulfen, fire enkeltskrogede og to med dobbelt skrog. I foregående uke var tallet to enkeltskrogede tankere.. Den neste måneden vil ytterligere fem enkeltskrogede og 75 dobbeltskrogede skip komme i lasteposisjon (seks og 85 foregående uke).Per november 2010 måtte John Fredriksens Frontlines VLCC-er og Suezmax-er seile inn henholdsvis 31.300 og 24.900 dollar for å gå i breakeven.