<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Gir næringslivet 1,45 milliarder ekstra

Ski-VM gir en ekstra omsetning for næringslivet på 1,45 milliarder kroner, anslår Hovedorganisasjonen for handel og tjenester (HSH).

Publisert 10. feb. 2011
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead
Norges stafettlag i ski-VM. Vibeke Skofterud, Kristin Størmer Steira, Marit Bjørgen og Therese Johaug. Foto: Heiko Junge / Scanpix
Norges stafettlag i ski-VM. Vibeke Skofterud, Kristin Størmer Steira, Marit Bjørgen og Therese Johaug. Foto: Heiko Junge / Scanpix

Regnestykket baserer seg på rapporten «In Search of the Experience Economy» fra Nordic Innovation Centre (2006), som analyserer hva besøkende til ulike kultur- og idrettsarrangementer i Norden la igjen av penger per dag. Dette fordeler seg hovedsakelig på overnatting, restaurantbesøk, shopping og transport.- Med enkelte forbehold vil forbruket per opphold per besøkende ligge på 516 euro. Da er ikke billettinntekter tatt med, sier direktør Hilde Charlotte Solheim i HSH.Med en forsiktig justering for noe prisstigning og høyere kostnadsnivå i Norge, vil det gi en snittomsetning på 4851,86 kroner for hver av de 300.000 besøkende under ski-VM, iføle Solheim. Tallene er basert på sammenlignbare idrettsarrangementer.Les også: Ski-VM: De beste billettene som er igjen300.000 besøkendeVM-arrangøren har estimert antall besøkende til rundt 300.000 i perioden som mesterskapet varer i Holmenkollen.- Skal vi gå ut fra dette, vil et anslag tilsi at ski-VM kan generere ekstra omsetning for næringslivet på nær 1,5 milliarder, sier Solheim til NTB.Hun understreket at også markedsføringseffekten er formidabel, men vanskelig å tallfeste.- I Holmenkollen er det selvsagt lagt inn svært mye penger. Disse investeringene mener jeg vil betale seg tilbake i form av årlige verdenscuprenn og profilering av Oslo som byen absolutt trenger, sier Solheim.Tre dager i snittTil grunn for beregningene ligger de foreløpige besøkstallene som Ski-VM 2011 opererer med. Fra arrangørens side er det forsiktig anslått at mellom 40.000 og 60.000 tilreisende i snitt tilbringer tre dager i hovedstaden. I tillegg kommer mange som tar sikte på dagsreiser til Holmenkollen og de festlighetene det er lagt opp til i sentrum av byen i etterkant av øvelsene.VM-arrangøren har så langt solgt rundt 200.000 billetter til mesterskapet, men det er fortsatt billetter til overs til alle renndager. Bare billettene til den populære herrestafetten er utsolgt.Fortsatt plasser- Vi har billetter og hotellplass til enda flere. Det er fortsatt mange som ikke helt vet hva de skal gjøre i vinterferien og venter til i siste liten med å ta tden beslutningen, sier salgs- og markedssjef Heidi Thon i Ski-VM 2011 til NTB.Thon sier at de skal forsøke å skaffe en helhetlig og grundig oversikt over hvor mye mesterskapet genererer i kjøp av varer og tjenester i et samarbeid med Innovasjon Norge.I ukene 8 og 9 som mesterskapet arrangeres, er hotellbelegget vanligvis på rundt 50 prosent. Selve VM-arrangementet vil ifølge de stipulerte forhåndstallene gi hotellene rundt 50.000 romdøgn ekstra i de to vinterukene.

Nyheter
Næringsliv

Informasjon om bruk av AI