<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Leiro takker av med bunnsolide tall

NorgesGruppen, som står bak kjeder som Kiwi, Meny og Deli de Luca, kan vise til vekst på alle fronter.

Publisert 31. mars 2011
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

NorgesGruppen har lagt frem 2010-regnskapet, og kan vise til vekst på alle froner.Driftsinntektene steg 4,6 prosent til 55.675 millioner kroner, mens driftsresultatet (EBIT) ble forbedret med 3,8 prosent til 2.105 millioner kroner - tilsvarende en margin på 3,8 prosent. Driftsmarginen i 2009 var 3,4 prosent.Resultat før skatt steg 17,6 prosent fra 2009, og endte på 1.866 millioner kroner. Resultatet etter skatt i 2010 kom inn på 1.411 millioner kroner, opp 20,4 prosent.- Forbedringen i margin skyldes blant annet mer effektivitet i drift av ASKOs lagre og økt kostnadsfokus i hele konsernet. På tross av skjerpet konkurranse har NorgesGruppen hatt en god organisk vekst.Betydelige investeringer, ny sjef - Oppgraderinger av butikker og nyetableringer, gode konsepter og nye kunder over engros har medført salgsvekst. Samtidig har konsernet gjennomført betydelige langsiktige investeringer, skriver styret i årsrapporten.Investeringene knytter seg til nye og eksisterende anlegg for å forbedre kapasiteten i engrosvirksomheten.- I tillegg gjøres det investeringer i forbindelse med nyetableringer og oppgraderinger av eksisterende butikker innen detaljvirksomheten. (...) Bortsett fra kjøpet av Kiwi Eiendom AS og enkelte dagligvarebutikker, er det ikke gjennomført vesentlige oppkjøp av virksomhet i 2010, heter det.Kontantstrømmen fra investeringsaktiviteter i 2010 var 2.435 millioner kroner, opp fra 1.865 millioner kroner i 2009.Ny toppsjef tar over i morgen Resultatfremleggelsen markerer også slutten på Sverre Leiros tid som konsernsjef.Hans plass blir fra i morgen overtatt av I Tommy Korneliussen, som kommer fra stillingen som konserndirektør detalj/eiendom.I årsrapporten omtaler NorgesGruppen dessuten tall fra Nielsens dagligvarerapport, som ble offentliggjort i mars 2011. Disse viser at NorgesGruppen fortsetter å ta markedsandeler.I 2010 var markedsandelen 36,9 prosent, opp 0,6 prosentpoeng fra 2009. I årets dagligvarerapport er Bunnpris tatt ut av markedsandelen for 2010 og 2009.NorgesGruppen omfatter kjeder som Spar, Kiwi, Meny, Ultra, Joker og Deli de Luca.Rapporten finner du her.