Leiro takker av med bunnsolide tall
NorgesGruppen, som står bak kjeder som Kiwi, Meny og Deli de Luca, kan vise til vekst på alle fronter.

NorgesGruppen har lagt frem 2010-regnskapet, og kan vise til vekst på alle froner.Driftsinntektene steg 4,6 prosent til 55.675 millioner kroner, mens driftsresultatet (EBIT) ble forbedret med 3,8 prosent til 2.105 millioner kroner - tilsvarende en margin på 3,8 prosent. Driftsmarginen i 2009 var 3,4 prosent.Resultat før skatt steg 17,6 prosent fra 2009, og endte på 1.866 millioner kroner. Resultatet etter skatt i 2010 kom inn på 1.411 millioner kroner, opp 20,4 prosent.- Forbedringen i margin skyldes blant annet mer effektivitet i drift av ASKOs lagre og økt kostnadsfokus i hele konsernet. På tross av skjerpet konkurranse har NorgesGruppen hatt en god organisk vekst.Betydelige investeringer, ny sjef - Oppgraderinger av butikker og nyetableringer, gode konsepter og nye kunder over engros har medført salgsvekst. Samtidig har konsernet gjennomført betydelige langsiktige investeringer, skriver styret i årsrapporten.Investeringene knytter seg til nye og eksisterende anlegg for å forbedre kapasiteten i engrosvirksomheten.- I tillegg gjøres det investeringer i forbindelse med nyetableringer og oppgraderinger av eksisterende butikker innen detaljvirksomheten. (...) Bortsett fra kjøpet av Kiwi Eiendom AS og enkelte dagligvarebutikker, er det ikke gjennomført vesentlige oppkjøp av virksomhet i 2010, heter det.Kontantstrømmen fra investeringsaktiviteter i 2010 var 2.435 millioner kroner, opp fra 1.865 millioner kroner i 2009.Ny toppsjef tar over i morgen Resultatfremleggelsen markerer også slutten på Sverre Leiros tid som konsernsjef.Hans plass blir fra i morgen overtatt av I Tommy Korneliussen, som kommer fra stillingen som konserndirektør detalj/eiendom.I årsrapporten omtaler NorgesGruppen dessuten tall fra Nielsens dagligvarerapport, som ble offentliggjort i mars 2011. Disse viser at NorgesGruppen fortsetter å ta markedsandeler.I 2010 var markedsandelen 36,9 prosent, opp 0,6 prosentpoeng fra 2009. I årets dagligvarerapport er Bunnpris tatt ut av markedsandelen for 2010 og 2009.NorgesGruppen omfatter kjeder som Spar, Kiwi, Meny, Ultra, Joker og Deli de Luca.Rapporten finner du her.