<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sportsutstyr øker mest på nett

Vi kjøper stadig mer sportsutstyr på nett. Omsetningen av sportsutstyr på nettet har nesten doblet seg, og menn handler mest.

Publisert 17. mars 2011
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 236 ord
lead
Joggesko - Foto: Scanpix
Joggesko - Foto: Scanpix

Vi kjøper stadig mer sportsutstyr på nett. Omsetningen av sportsutstyr på nettet har nesten doblet seg, og menn handler mest.Det viser tall fra e-handelsundersøkelsen som er utført av TNS Gallup på oppdrag fra Nets.- Undersøkelsen viser at menn står for 3 av 4 kjøp av sportsutstyr på nett, sier informasjonssjef i Nets Sigbjørn Larsen.Undersøkelsen viser ellers at kvinner kjøper mest bøker, klær, sko og produkter relatert til personlig pleie. Menn kjøper mest sportsutstyr og datautstyr, og de eldre kjøper flest reiser.* 61 prosent av alle internettbrukere i Norge handlet på nett i januar i år, og antall kjøp økte med ca. 5 prosent fra i fjor. Gjennomsnittelig beløp per kjøp per internettbruker økte med 3 prosent til om lag 1600 kroner sammenlignet med januar i fjor.* 69 prosent av alle kjøp på nettet betales med kort. Men det er stor variasjon på tvers av ulike varekategorier. 95 prosent av alle fritidsreiser betales med kort mens kun 44 prosent av bøkene betales med kort.- Fritidsreiser er fortsatt den dominerende kategorien når det gjelder omsetning og står i følge undersøkelsen for 44 prosent eller 2,6 milliarder kroner av den totale omsetningen på nett i januar, sier Larsen.De yngste er mest aktive netthandlerne. 79 prosent i Aldersgruppen 15 -29 handlet på nett i januar. Aldersgruppen over 60 år sto for 39 prosent av kjøpene.Men innenfor kategorien fritidsreiser var aldersgruppen over 60 de som handlet mest på nett i januar.