Etter finanskrisen har salget av økologisk mat stupt, og fremdeles er det lite tegn til bedring, skriver Nationen.Til tross får et avventende marked har norske bønder økt produksjonen av økologisk mat, men bare under halvparten av det som produseres, blir solgt.- Mange er positive til økologisk mat i spørreundersøkelser, men vi ser lite til dette i butikkene. Selv om vi kjører kampanjer, så har ikke salget tatt av, sier konserndirektør for samfunnskontakt i NorgesGruppen, Per Roskifte.Både NorgesGruppen, Rema 1000 og Coop mener at det først og fremst er prisen som er problemet. Økologisk mat er dyrere, og siden mange mener de vanlige matvarene er gode nok, blir det til at det er disse som havner i handlekurven.Mange norske bønder må selv betale for overproduksjonen ved at de må selge med tap eller kaste økologiske varer som ikke blir solgt.Også økologisk melk selger dårlig. Tine satt i fjor igjen med 30 millioner liter økologisk melk som ikke ble solgt.