<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Pakketurister får dekket hjemreise

Selv om få reisende så langt er askefaste, går Forbrukerrådet ut og minner om hvilke rettigheter man har.

Publisert 23. mai 2011
Oppdatert 23. mai 2011
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 153 ord
lead
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

For reisende som har bestilt pakketur, har arrangøren ansvar for å ordne gratis hjemreise ved askeproblemer. Også kunder som kun har kjøpt flybillett, har visse rettigheter.Selv om naturkatastrofer som vulkanutbrudd er noe verken flyselskapet eller reiseselskapet kan noe for, har reisende rettigheter etter pakkereiseloven, opplyser Forbrukerrådet.Du har rett til å få pengene tilbake, eller å flytte pakkereisen til et senere tidspunkt, dersom den skal finne sted 14 dager eller kortere fram i tid.For reiser som skal skje lenger fram i tid, må man vente så lenge situasjonen er uavklart. I slike tilfeller kan turoperatøren likevel velge å gi tilbud om heving eller ombooking til annet reisemål. Dette må man selv undersøke med selskapet.Har du kun bestilt flyreise, gjelder ingen automatisk rett til å kreve pengene tilbake. Du må i utgangspunktet møte opp på flyplassen - hvis du ikke får beskjed om noe annet fra flyselskapet. Krav om heving vurderes i hvert enkelt tilfelle.