<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norsk sjømat skal relanseres

En storstilt satsing på norsk sjømat i høst skal vekke nordmenns og utlendingers interesse for hva havet har å by på. Norske kjøkkenbord skal erobres og dekkes om igjen.

Publisert 25. sep. 2011
Oppdatert 25. sep. 2011
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead
Foto: scanpix
Foto: scanpix

Til tross for at vi har et hav fullt av snadder, er det mange av oss som velger kjøtt, vilt og fjærkre både til hverdag og fest. For å kapre flere middagsbord lanserer Eksportutvalget for fisk (EFF) nå flere kampanjer i Norge.I sommer handlet det om sjømat på grillen. Første kampanje har tatt for seg sushi, den neste promoterer enkle og moderne hverdagsmiddager med laks, torsk og reker. Før jul kommer tredje satsing; tema er sjømat til jul.- Vi ønsker å vise konsumentene at det er enkelt å bruke fisk i hverdagen. Fisk passer inn i tidsklemma fordi den er rask å tilberede, dessuten er den sunn, sier Lisbeth Bjørvik Hansen, konstituert markedssjef i EFF, til NTB.EFF har i år satset mer enn 42 millioner kroner på markedsføring i Norge. Dette er over 50 prosent mer enn i fjor.Onsdag lanseres boka «Den beste sjømaten fra kalde klare farvann i Norge», på engelsk og norsk. Målgruppen er folk flest i Norge og, ikke minst, kokker og matinteresserte i utlandet. Det er planer om oversettelser til fransk, spansk, russisk og mandarin.Boka er ment å være så brukervennlig at man rett og slett ikke kan trå feil på veien mot fiskemåltidet. Prosessen går fra filetering skritt for skritt til retten er ferdig, med vinanbefalinger og det hele. Det er til og med koder for skanning på smarttelefon, slik at man får handlelisten inn på mobilen.Fakta om norsk sjømateksport*Norge forvalter sju ganger større havområder enn landarealer.*Norge er verdens nest største eksportør av sjømat og selger norsk sjømat til nesten 150 land*I 2010 ble det eksportert sjømat fra Norge for nesten 54 milliarder kroner. Målet er å doble dette innen 2030.*Hver dag står det 37 millioner norske sjømatmåltider på verdens matbord.*Verdien av sjømateksporten øker for sjuende år på rad. Økningen i år er så langt på 2,3 milliarder kroner og tilsvarer en vekst på 12 prosent.*Selv da finanskrisen slo inn over Europa, fortsatte portugisere, spanjoler og italienere å kjøpe norsk fisk.*Over tid kan lavere økonomisk vekst, lavere kjøpekraft og høy arbeidsledighet i viktige eksportland føre til redusert eksport.*Kronekursens utvikling vil også påvirke næringen.(Kilde: Fiskeri- og kystdepartementet) (©NTB)