<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

200.000 nordmenn har opplevd ID-tyveri

Men ingen vil ta på seg jobben med å lage og drifte et register som kunne hjulpet ofrene til en enklere hverdag.

    Publisert 16. des. 2011 kl. 07.23
    Oppdatert 16. des. 2013 klokken 14.24
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 188 ord
    Norsk nødpass. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix.

    I 2009 ba Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) om en ordning tilsvarende den britene har hatt siden 1988. Den gang gikk britiske bedrifter sammen om å lage et register over hvem som har fått frastjålet sin identitet.Men her hjemme har ingen tatt ansvar for at en lignende ordning er blitt etablert, skriver Vårt Land.- Fornyings- og administrasjonsdepartementet har et samordningsansvar, men litt av problemet er jo at området rundt informasjon og sikkerhet er veldig fragmentert, sier seniorrådgiver Christian Meyer i NorSIS til avisa.Meyer mener det må være politiets oppgave å registrere tapte identitetsdokumenter, men i april skrev Justisdepartementet i et brev til Fornyings- og administrasjons- og kirkedepartementet (FAD) at de er uenig i at det er politiet som skal drifte et slikt samlet register.Finansnæringens Hovedorganisasjon mener staten må ta ansvar for å stable et register på beina, men uenigheten er stor, og ingen vil påta seg jobben.Helge Kvandal i FAD mener dette er Justisdepartementet og Politidirektoratets jobb. Politidirektoratet på sin side mener dette dreier seg om penger på statsbudsjettet og kaster ballen over til Justisdepartementet. Men Justisdepartementet mener som tidligere at de ikke skal påta seg jobben. (©NTB)