TV-ruten reddet av Hurtigruten
Hadde det ikke vært for den langtekkelige direktesendingen, ville NRK ha tapt seere i fjor.

NRK-kanalene fikk i fjor en samlet oppgang i antall seere på 0,1 prosent fra året før. Direktesending fra hurtigruteskipet Nordnorge løftet kanalen.Hovedkanalen NRK1 mistet nesten 1 prosent av seerne sine i fjor, sammenlignet med året før. NRK2 sørget for at totalen likevel gikk i pluss, takket være ett eneste program: «Hurtigruten - minutt for minutt», skriver Dagens Næringsliv.Hadde det ikke vært for den langtekkelige direktesendingen, ville NRK ha tapt seere i fjor.NRKs største kommersielle konkurrent, TV 2-gruppen, beholdt også en jevn markedsandel i fjor og endte med en samlet nedgang på 0,1 prosent, viser tall fra TNS Gallup. Hovedkanalen TV 2 måtte tåle en nedgang på over 1 prosent, men de andre kanalene i konsernet reddet utviklingen.TV Norge-gruppen økte med 1,7 prosent, og TV3-gruppen falt like mye.Tallene viser også at færre ser på TV enn før, og at de som ser på TV, bruker mindre tid på TV-tittingen enn tidligere. (©NTB)Periscopus AS ved Trygve Hegnar eier 28,25 prosent i HRG (Hurtigruten).