De største tørrlastskipene er blitt rene tapsbomber for rederiene. Nå seiler de inn rundt 3.000 dollar dagen, og det dekker knapt halvparten av driftskostnadene, skriver Dagens Næringsliv.- Det er godt aktivitetsnivå i tørrlastmarkedet, men man sliter med overkapasitet, sier Paretos shippinganalytiker Martin Korsvold.Han tror ifølge avisen at nybyggingsprisene har truffet bunnen, at ratene nå er på bunnivåer, og at verdiene på brukte skip vil nå bunnen i andre halvår.SEB Enskildas shippinganalytiker Ole G. Stenhagen utelukker derimot ikke at problemet med overkapasitet kan bli enda større neste år. Han mener at med Kinas import på "krabbegir" - relativt sett - vil det ta lenger før oppturen kommer.- Hittil er det prisene på skipene som er blitt nedjustert. Man har ødelagt finanskapital, men det spørs om ikke noe realkapital også må ødelegges og skip hugges opp før dette kommer på rett spor, sier Stenhagen til DN.Følg HegnarOnline på Facebook her!