Nordmenn satser i løvens hule
- Enkelte nordmenn er nok mer varsomme når de legger ut på tur i påskefjellet enn når de etablerer butikk i fjerne himmelstrøk, sier Kjell-Ola Kleiven i Risk Information Group til HegnarOnline.

Aldri før har norske bedrifter satset mer internasjonalt, og det er ikke bare i Nordens bakgård Baltikum at norske selskaper har funnet nye lukrative markeder.En rekke bedrifter velger å satse i noen av verdens mest risikable land. Markeder som de fleste nordboere forbinder med krig, revolusjon, korrupsjon og mildt sagt turbulente forretningsforhold.Analysehuset Risk Information Group (RIG) har på vegne av HegnarOnline rangert verdens nasjoner basert på geopolitiske forhold.- Rammene for suksess satsning i internasjonale markeder er vel så betinget av lokale myndigheter og politisk situasjon som det konkrete markedet alene. Mange bommer nok når de ser seg blinde på et markeds potensial uten å se på elementer som lokal korrupsjon, forretningsskikk og sikkerhet, sier Kjell-Ola Kleiven, direktør i RIG, til HegnarOnline-Kostnaden ved feilsteg kan fort bli en helt annen om du ikke ser begge veier før du krysser etikkens vei, sier Kleiven.Kleiven mener nordmenn ofte glemmer både grunnleggende risikokartlegging og analyse av lokal forretningskultur når vi satser i utlandet.-Det er lett å tenke at geopolitiske forhold ute i den store verden er like stabile som i Norden, men slik er det sjelden. Det er også helt andre skiller mellom hva som tåler dagens lys i et land der økonomien er skrall og alle sloss for å overleve, sier Kleiven.Afrika og Asia er regionene der RIG opplever størst økning i antall forespørsler.Kleiven sier at mange er flinke, men han etterlyser samtidig mer forsiktighet og bedre planlegging ved enkelte selskapers satsninger i høy risiko land.- Enkelte nordmenn er nok mer varsomme når de legger ut på tur i påskefjellet enn når de etablerer butikk i fjerne himmelstrøk, avslutter Kleiven.Verstinglandene:1.Somalia2.Nord-Korea3.Eritrea4.Sudan5.KongoMinst risiko: 1.Finland2.Danmark3.Norge4.New Zealand5.AustraliaFølg HegnarOnline på Facebook her