<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Optimismen i Norge stiger brått

Tilliten til norsk økonomi og arbeidsmarkedet er på vei oppover og stiger brått fra august til september.

Publisert 28. sep. 2012
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 234 ord
lead

Etter tre måneder med relativt svak forbrukertillit, øker forbrukertillitsindeksen (CCI) igjen, fra 3,3 poeng i august til 7,3 poeng i september. Det er den mest markante økningen siden senvinteren, da CCI gikk fra 4,0 poeng i februar til 8,3 poeng i mars, melder Opinion/Perduco.Det er fremdeles under årets høyeste på 9,4 poeng. Det høyeste siden målingene startet var i juni 2011, da indeksen for forbrukertilliten i Norge var på 13,1 poeng.- Nordmenns tillit spesielt til landets økonomi og arbeidsmarkedet om 12 måneder har det siste året vært langt svakere enn troen på egen økonomi. Det gjenspeiler den usikkerheten som har rådet i den europeiske og globale økonomien, samtidig som lav norsk rente og inflasjon, høy inntektsvekst og dermed høy reallønnsvekst har styrket tilliten til privatøkonomien, sier seniorrådgiver i Opinion/ Perduco, Henrik Høidahl.Han legger til at fra august til september var det en markant økning i andelen som tror at landets økonomi vil være bedre om ett år og at arbeidsledigheten vil være lavere.- Vekst i sysselsettingen, vedvarende lav arbeidsledighet, høye oljeinntekter og oppmerksomhet om nye funn av olje på norsk sokkel kan bidra til å forklare økt optimisme. Men så lenge finanskrise og statsfinansielle problemer råder i flere land i eurosonen, er det grunn til å forvente svingninger i CCI, sier han.CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.