<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dreamliner-fly får flyforbud over Europa

Boeing 787 Dreamliner-fly får nå også flyforbud over Europa. Avgjørelsen kommer etter at den amerikanske luftfartsmyndigheten (FAA) bestemte at alle fly av denne typen skal settes på bakken for sikkerhetssjekk.

Publisert 17. jan. 2013
Oppdatert 16. des. 2013
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead
Dreamliner-fly fra Boeing - Foto: AP
Dreamliner-fly fra Boeing - Foto: AP

- Før nye flyginger med amerikanske Boeing 787-fly må eierne vise til at batteriene er trygge, heter det i en uttalelse fra FAA.Torsdag morgen fulgte Det europeiske luftfartssikerhetsbyået (EASA) opp med flyforbud over Europa.Onsdag måtte et japansk Dreamliner-fly fra selskapet All Nippon Airways (ANA) nødlande på grunn av røykutvikling i cockpiten. Årsaken var problemer med et batteri.Norwegian har bestilt totalt åtte fly av denne typen. Tre leveres i år, fire til neste år og det siste i 2015. Foreløpig er Norwegian ikke bekymret over alle hendelsene den siste tiden med den nye flytypen.Avvente- Nå undersøker amerikanske luftfartsmyndigheter og Boeing 787-flyene. Vi ønsker å avvente konklusjonene fra disse undersøkelsene før vi vil si noe mer, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB.ANA satte alle sine 17 Dreamliner-fly på bakken for sikkerhetssjekk onsdag. Det gjorde også Japan Airlines (JAL) med sine sju fly. De to selskapene har til sammen halvparten av alle Dreamlinere som er i drift i dag.TryggeTorsdag kunngjorde japanske luftfartsmyndigheter at alle flyene må bli værende på bakken til det er helt sikkert at batteriene i flyene er trygge.Også indiske luftfartsmyndigheter beordrer Air Indias seks Dreamliner-fly på bakken for sikkerhetssjekk. Og i Chile satte flyselskapet LAN sine tre fly på bakken inntil videre.Det japanske selskapet GS Yuasa, som har laget batteriet som er installert i alle Dreamliner-flyene og som har forårsaket problemet, sier det vil kunne ta uker å finne fram til mulige feil.- Det er umulig nå å si hvor lang tid det vil ta, om det tar dager eller uker. Vi må studere systemet og GS Yuasa er ikke den eneste parten som er involvert i dette, sier selskapets talskvinne til nyhetsbyrået AFP. (©NTB)