<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dette koster 4 mrd i året - her er det verst

Kø på innfartsveiene til Oslo, Stavanger og Bergen koster det norske samfunnet vanvittige summer. Nå kreves det tiltak.

Publisert 11. apr. 2013
Oppdatert 17. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 140 ord
lead
Oslo 20110415.Det oppstod lang og saktegående kø etter at en traktor med henger veltet fredag kveld på Ring 3 ved Økern i Oslo. Her bilkø ved Sinsenkrysset. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix Larsen, Håkon Mosvold
Oslo 20110415.Det oppstod lang og saktegående kø etter at en traktor med henger veltet fredag kveld på Ring 3 ved Økern i Oslo. Her bilkø ved Sinsenkrysset. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix Larsen, Håkon Mosvold

Kø på innfartsveiene til Oslo, Stavanger og Bergen koster det norske samfunnet 4 milliarder kroner hvert eneste år.Det viser beregninger som avisen dn refererer til torsdag.E18 vestfra inn mot Oslo er Norges desidert verste strekning. Her kan tiden det ta å kjøre strekningen ganges med 2-3 ved kø.Også strekningen fra Schankeholen i Stavanger til Bogafjell i Sandnes er blant verstingene, sammen med Ryen til Tusenfryd i Oslo og flere strekninger i Bergens-området.Ordførerne i Akser og Bærum krever nå at arbeidet med å få på plass en ny E18 inn mot Oslo må starte.- Vi må ha ny vei nå ellers havarerer systemet, sier Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krogh.Ved transportøkonomisk institutt regner man at en time brukt til pendling er verdt 100 kroner, mens en time som skyldes forsinkelser etc. er verdt 300-400 kroner.Innen næring er en slik time verdt 800-900 kroner.