<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ny rekord i salg av ferdigmat

I løpet av de siste året har salg av ferdigmat økt med 10 prosent i Norge. Mens kjendiskokker akker seg, mener forsker at ferdigmaten har fått et ufortjent dårlig rykte.

Publisert 19. apr. 2013
Oppdatert 17. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
+ mer
lead
Frysedisk med ferdigmat. FOTO: SCANPIX.
Frysedisk med ferdigmat. FOTO: SCANPIX.

Totalmarkedet for porsjonsretter er på 757 millioner kroner, og spesielt etter innføringen av vakuumpakkede ferdigretter i 1997 har utvikling skutt fart, skriver Dagens Næringsliv.Bare de siste månedene har salgsøkningen på ferdiglaget grøt og supper vært på 20-30 prosent. Den tradisjonelle posesuppen er på vei ut.- Vi spiser mer ferdigmat samtidig som vi har en matkulturell stolthet. Vi vil helst ha friske råvarer, men det skal være enkelt. Derfor får vi ferdigstrimlet kyllingkjøtt og ferdigkuttede grønnsaker som kan brukes i en wok, sier forsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning.Ferdigproduktene er mest populære i aldersgruppen mellom 15 og 39 år. Bugge mener ferdigmat fremdeles blir for dyrt for familiene, men i de yngste aldersgruppene der det er mange alenehusholdninger, står ferdigmaten mye sterkere.Trygve Eklund, som har doktorgrad i konserveringsmidler, mener at ferdigmaten har fått et ufortjent dårlig rykte. Han mener industrimaten har vært med på å gi jevnere kvalitet og bedre folkehelse.TV-kokk Frode Aga er uenig og mener utviklingen er en tragedie. Han har hatt kunder på restauranten sin som har klaget på den hjemmelagede bearnéssausen og heller vil ha posesaus. Aga frykter at vi nå har den siste generasjonen som kan lage fårikål selv. (©NTB)